Kvantitetsrabatter till återförsäljare. Standarder?

57
Finns det några standarder eller riktlinjer för vilka kvantitetsrabatter man ska ge som producerande företag till återförsäljare?

Om man exempelvis har ett listpris på 25:- vad borde man förslagsvis ge för kvantitetsrabatter då?
758
9
Det beror lite på vilka marginaler du har på dina produkter. [br]Vanligtvis så kan man eska upp till 5% om man som kund köper helpall. [br]Personligen så ger jag 7% i kassarabatt om kunden betalar kontant.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
57
Tack för svaret! [br]Ett liknande företag (i ett annat land) har jag sett har ca 40% rabatt på listpriset på 1-500 enheter och därefter 50%. Med listpris menar jag det riktpris som produkten ska säljas för i butik. [br]Tycker ni att detta verkar rimligt? Jag hade själv för mig att butiksåterförsäljare har ett påslag på omkring 30% för att täcka verksamhetskostnaderna och vinstkravet. Inköpspriset bör väl då rimligtvis ligga på omkring 30% billigare än listpriset? Rätta mig gärna om jag har fel och kom gärna med idéer och tankar.
758
9
Handlar det om sällanköpsvaror, så måste marginalen vara betydligt [br]högre än 30%, för att det ska vara av intresse för en återförsäljare. [br]En vara med hög omsättningshastighet, kan ha en lägre marginal.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
57
Igen, tack! [br]Produkten har en relativt hög omsättningshastighet. Det leder mig in på nästa fråga: Vad räknas som sällanköpsvara? Och vad räknas egentligen som en hög omsättningshastighet? Kanska kan vara svårt att svara på men i grova drag... Dessutom; menar du att marginalen kan vara lägre än 30% på en produkt med hög omsättningshastighet?
758
9
Exempel på sällanköpsvaror är heminredningsartiklar, kylskåp. [br]dvs. sådana varor som vi köper sällan. [br]En vara med hög omsättningshastighet säljer i stora volymer. [br]Kunden köper oftast fler än 1 stycken av samma sort. [br]Livsmedel brukar räknas dit, till varor med hög omsättningshastighet. [br]Dom förbrukas snabbt och köps igen. [br]Butiksmarginalen inom just livsmedelsbranschen har sällan högre än [br]23% i marginal men omsättningshastigheten är hög och därför kan buitken [br]ändå överleva.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.