Senaste inläggen

Köp av mjukvarulicens från USA

Jag tänkte höra om någon vet vad som gäller med moms och tullavgifter, samt hur man bokför köp av mjukvarulicenser från USA.

Licensen skall användas för arbete inom företagets momspliktiga verksamhet.

Jag har varit i kontakt med företaget som säljer programmet och de säger att de inte tar in någon moms/vat från europe...

Kategori: Företagande över gränserna

Faktura utförande

Jag har en nystartad enskild firma där jag jobbar med installationer av olika slag.

Har en fundering kring fakturorna man skriver. Finns det något krav på att man måste specificera matrialet man sålt. Jag lämnar ofta ett fast pris muntligt till kunden och skriver också "Fast pris enligt överenskommelse" + vad man har gjort på fakturan. Rä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

marknadsundersöknings formulär

jag har gjort klar min marknadsundersökning och vill lägga ut den på nätet så att folk kan ta del av den undersökningen men hittar inget script, undrar om ngn vet det finns en liknande sida där med färdig marknadsundersökning formulär där jag kan lägga min marknadsuundersökning asså helt gratis?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa elektronik ifrån Asien, UF företag.

Hej!

Jag och några klasskamrater funderar på att starta ett UF företag nästa termin när vi börjar sista året på gymnasiet.

När jag var inne på www.aliababa.com och kollade lite så hittade vi några riktigt bra priser på lite större elektronikprylar i prisklassen 2-5000:-

Produkterna var från bl. a....

körkort

Kan man dra av körkortskostnader på företaget (enskild firma) då det är främst avsett att tas för att få fler jobb?

Hur bokför man isf?

Mvh Linda

Vi söker leverantör för hårdvara till speldator

Vi har kört en sida med hårdvara till speldator ett par år och använt oss av tradedoubler.

Här har bara funnits Misco och nu tar de även bort moderkort med AGP.

Vi vill ha lite mer att välja på och eftersöker därför lite bättre koncept än deras. Är det någon e-butik som vill vi ha länkat delar till hårdvara ägnat till besökare s...

Kategori: Söker/eftersöker

från privatkonto till företagskonto- EF

Hej alla

Har en egen firma och bokför på data.

Har privatkonto på banken som även är för företaget. Så det har varit mycket egna uttag och mycket onödiga privata verifikationer. Ska nu ordna ett företagskonto+ företagskort och privatkonto+ privatkort för sig. Men företagskontot blir nog ett helt nytt konto. Jag har nu...

Bokföra faktura?

Tjenare alla glada,

Nu är det dax för att bokföra första gången och jag är nu lite osäker :-

Jag köpte nu domännamn å webhotell och betalade det med mitt egna privata visakort även fast företaget har ett eget separat konto.

De jag undrar är hur ska jag bokföra detta?

Jag tänkte såhär...

Frågor kring namn - tacksam för hjäpl!!!

Hejsan!

jag håller på att starta upp ett företag med att sälja ovanliga växter via Internet. Min webshop är i det närmsta färdig och "öppnar officiellt" 1 maj (men man kan rdan nu beställa). Min webadress är www.blommia.se, vilket ju är perfekt eftersom jag heter Mia och säljer b...

Kategori: Allmänt

Intressant projekt söker folk

Jag söker efter personer med intresse av att starta ett forum tillsammans med mig. Jag har en bra idé och med rätt personer i projektet tror ja att forumet kan bli mycket framgångsrikt. Det är tänkt som ett hobbyprojekt jag ska syssla med vid sidan om mina studier.

Vad idén är vill jag inte avslöja. Konkurrensen är mycket liten...

Vill bara ge ett litet tips här angående dator

Ser ni diskuterar avskrivning av dator i denna avdelning.

Köp aldrig en hel dator!!!

Såvida ni inte får en hel massa andra saker som "Dagen efter garanti" eller liknande. Köp delar till dator istället. Dessa drar ni av hela summan på.

I mitt fall som IT-tekniker bygger jag ihop datorn helt själv och kan dra av a...

privat uttag

Hej undrar om man kan göra eget uttag i enskild firma och hur bokför man det?

är det ett förbjudet lån? Trots att jag i min firma gjort flertalet privata insättlningar och nu vill ta ut det "företaget är skyldig mig.

Hoppas ni kan ge mig svar.

mvh Catti

Gratis web-butik

Gratis web-butik

Vi ger bort fullt fungerande och färdiga web-butiker, när du tecknar ett abonnemang hos One.com en av Europas sörsta och billigaste webbhosting levrantör

Din kostnad för domännamn, serverplats för 1år är totalt 354kr/exkl moms

Läs mera under FAQ vad som ingår.
<...

Avskrivning dator

Enskild firma datorn kostade 11393 kr

Hur skriver jag av en dator?

Hur många år?

procent?

Vilka konton ska jag använda mig av?

Hur ska jag kontera nu?

Hur blir det vid årets slut?

1930 kred 11393 kr

2641 deb 2279 kr

1220 de...

Samarbetspartner/ÅF sökes

Hej!

Vi är ett Västeråsföretag som säljer CMS-hemsidor till små- och medelstora företag, föreningar och idiella organisationer. Vi har i dagsläget ca 250 kunder, 6 återförsäljare men vi behöver bli fler. Marknaden är lika stor som det finns SME-företag och alltfler företagare förstår vikten av att synas på Internet på ett seriö...

Utdelning i fåmans AB

I väntan på att deklarationsblanketten skall anlända roar jag mig med att läsa nya utgåvan av "Skatteregler för delägare i fåmansföretag" i år har ju utdelningsreglerna förbättrats avsevärt men en del frågor infinner sig rörande sparat utrymme från tidigare år.

Tidigare hade man ju ett lättnadsutrymme som var skattefritt och et...

Bolagsverket, tar de sån tid?

Tjenare alla glada företagare och även dom blivande :grin:

Det är så att jag har startat eget, jag har fått min F-skatt från skatteverket och org. nr. å sånt vet jag..

Men det som sätter käppar i hjulet just nu är Bolagsverket med namnregisteringen. Hur lång tid ska detta ta?

Jag har nu väntat strax över...

Värdet av en blogg

Skulle vara kul att få veta, vilka av er som bloggar. Jag har märkt att en

blogg är ett mycket effektivt marknadsföringsvapen i kampen om

kunderna. För er som ännu inte blogga - sätt igång genast! :wink:

En blogg skapar många gånger ett förtroende för dig som person och för

ditt företag. Jag har själv bloggat...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Import fran Colombia?

Hej. Jag befinner mig for tillfallet i colombia och kan darfor inte anvanda vara harliga extrabokstaver med prickar.

Har mycket god kontakt med en fabrik har i bogota som tillverkar

reklam/profilklader.

Skulle vilja veta allt om import fran icke EU-land och om nagon har nagra

daliga e...

olika konton, vad man kan ta upp på dessa?

konto 6991 har jag hört används mycket sällan.

Men vad kan man ta upp där?

Om man är egen företagare och jobbar med att köra skogsmaskiner?

Konto 6992, vad kan man ta upp där?