Senaste inläggen

Hur skriver man en elektronisk faktura?

Hej folket!

Jag har en enskild firma och har för första gången fått en utländsk kund. Jag tecknar illustrationer åt kunden, och kunden har lovat att betala mig 50% av den avtalade summan i förskott.

Eftersom betalningen ska ske så snart som möjligt undrar jag hur det fungerar när man gör en elektronisk faktura? Vilka uppgifter måste s...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföra varulager?

Jag har köpt på mig en massa saker för försäljning innan mitt företag startat och de mesta har jag inga kvitton på. Hur bokför jag varulagret. Är det eget kapital som sätts in. Måste varje liten pryl räknas, värderas, prissättas och dokumenteras? Eller kan jag ta ett ungefärligt värde på hela mitt lager? Det är ingen ingående moms på största delen...

Yahoo Sponsored Search uppgraderat

Nu verkar Yahoo har löst många av sina problem med sitt annonsverktyg "Yahoo Sponsored Search"
Tidigare var det slött och inte lätt att förstå men idag så blev uppgraderingen klar av vårt annonskonto på Företagande.se. Vid första anblick så ser det riktigt bra ut! (frågan är bara hur mycket tid man ska lägga på deras verktyg gentemot Google då t...

Kategori: E-handel

Har en bra produkt, men har dåliga förutsättningar!

Har en tid funderat och utvecklat ett koncept rörande en elektronikprodukt som är väldigt unik och skulle kunna uppskattas av många människor runt om i världen. Mitt problem är att jag varken har några kontakter eller kunskaper inom området, har enbart ett koncept.

Vad tycker ni? Ska man försöka sälja konceptet till ett större företag som re...

Kategori: Affärsidéer

Privat faktura skickad till handelsbolaget

Hej,

Jag är delägare i ett handelsbolag som erbjuder webbhotell. För ett tag sedan så beställde jag ett domännamn för privat bruk från samma företag som vi hyr server av. Av någon anledning så ställdes fakturan ut på mitt handelsbolag och inte mig som privatperson.

Eftersom det är jag som privatperson som ska betala för denna domän oc...

har inte fått bolagsnamnet än..

hej allihopa!
jag köpte ett färdigt ett sk. "Grundstensbolag" i mitten på juni alla handlingar som byte av styrelse osv. har gått genom en redovisningsbyrå och bolagsverket fick handlingarna den 3:e juli så ska dom gå igenom bolagsnamn mm. nu är det så att jag har köpt en fastighet inkl. inventarier och lager från en enskild firma och tar över v...

Starta tidning... ??

Har en idé om en tidning, som skulle vara kul att få ut. Men har lite frågor...

Hade tänkt att sälja dem själv, men måste få hjälp med att få den upptryckt.

Var ska man vända sig då?
Kan man vända sig till vilket tryckeri som helst?

Vilket program bör man använda när man gör tidningen (eller utkastet till den), kan man använ...

Kategori: Affärsidéer

Försäkring, ansvar och extra arbetskraft

Hej,

Jag har två frågor.

1. Försäkring
Tänkte att jag skulle höra lite med opartiska personer innan jag hör med försäkringsbolagen. Jag kommer utföra IT-konsulttjänster (arbetsstation, server, nätverk, krånglande det här och det här, webb, osv) hos främst mindre företag och privatpersoner och funderar på hur jag behöver skydda mig...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Moms - har jag förstått rätt?

Jag börjar med att be om ursäkt för att jag postar ytterligare en sån här (dum?) tråd med frågor om moms.
Men ni verkar villiga och snabba med era svar så jag hoppas på det bästa 🙂

Jag ringde idag skatteverket för att försöka få lite klarhet och det gick sådär. När vi kom in på momsbiten så hängde jag inte riktigt med.
Men så här förs...

Moms, hur gör jag???

Jag hjälper min syster att bokföra samt att jag startat en enskild firma i dagarna.
Vi ska moms redovisa för juni månad och själva rapporten har jag fått ut. Men hur gör jag sedan, ska jag bara bokföra själva inbetalningen av momsen för juni och i så fall hur och sedan stänga juni månad eller måste jag bokföra momsen på något mer sätt?
Jag...

Räkna ut omsättningen

Hej!

Hur räknar man ut omsättningen på sitt företag?

Många av er tycker säkert att detta är en löjligt enkel fråga.  😃

Kategori: Allmänt

Bokslut i enskilf firma

Jag undrar om man måste göra ett likadant bokslut i en enskild firma som i ett AB och om man måste upprätta en årsredovisning i en enskild firma?

feedback

Hej!

Tänkte bara höra vad ni tycker om www.glanzit.se (namnbyte är på gång).
Lyssnar på alla svar.

Mvh Daniel
www.glanzit.se

Kategori: Feedback

nytt domännamn till min e-handel sida.

Hej!

Startade en sida med skjortor för en tid sedan som heter www.glanzit.se. Sidan utvecklade sig till en "reashop" till en markbutik i Stockholm. Nu behöver jag ett nytt namn till e-handel sidan. Butiken heter Hans Allde och säljer exklusiva kläder.

Jag har spanat lite på Reashopen & reashop men är inte säker plus att...

Kategori: E-handel

Företagarföreningar / -Förbund

Hejsan

Som anställd finns det mängder med olika fackförbund att anslutas till med diverse förmåner.. Skulle vara intressant att se vilket/vilka förbund och föreningar ni är med i som är relaterat till ert företagande?.

Kategori: Allmänt

Ta in i företaget.

Hej, har en liten fråga gällande när man tar in något privat i företaget.

Hur uppskattar man värdet på det? Har hört att man kan kolla på blocket!? men om det inte finns där, vad kan man då göra?

Hur gör man med moms på ett sådant föremål?

tack!

Importera från USA?

raderat

Kategori: Företagande över gränserna

Trevlig notering

Noterade just att forumet lämpar sig utmärkt att läsas på en 21' widescreen med vridbar funktion (pivot) i högstående läge och upplsöning på 1050x1680 (1680x1050)

Mycket trevligt!  :bravo

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Kategori: Om Företagande.se

Aktieköp som företag?

Är lite sugen på att investera i aktier med firmans (HB) pengar. Hur gör jag, det är enkelt att komma igång via Avanza, men hur fasen bokför man eländet? Och vad ska man tänka på?

/M

Dåligt väder

Denna sommar har inte varit kul för uteserveringar och för restaurangerna i allmänhet.
Flertalet har tappat mellan 30 - 60% av sin omsättning denna period.
I kronor och ören då rör det sig om flera hundratusen som är förlorade.
Däremot så har det dåliga vädret gynnat detaljhandeln och verksamheter som typ museum, badanläggningar inomhus os...

Kategori: Off Topic