Köpa en tjänst av privatperson

1
Hejsan!
Jag håller på att lära mig hur det är att driva ett företag men tills dess att jag känner mig redo att driva ett företag säljer jag lite webbtjänster privat och har nu ett företag som vill betala mig 1000kr exkl moms för en tjänst. Innebär det att jag måste betala momsen m.m. eller hur fungerar det hela?
Jag vill veta hur mycket pengar jag får in på mitt konto efter att alla skatter osv är betalt för det jag säljer privat.
Kan jag i det här fallet skicka iväg en faktura till företaget på 1000kr och ta upp försäljningen i min deklaration sen eller hur gör man?
1324
4
Eftersom du inte har något företag så kan du inte fakturera ett företag på laglig väg. Utan han måste anställa dig på projektanställning. [br][br]Ett sätt är annars att regga dig på företag typ bolagskraft (www.bolagskraft.se) , frilansfinans ( www.frilansfinans.se) Och låta dom fakturera. [br][br]För att räkna enkelt. Om du använder Frilansfinas så tar dom en omräkning på 2,1. [br]Så fakturerar du 1000:- + moms så får du 1000:-/2,1 = 476:- i fickan skattat och klart. [br]Då har ff tagit ca 10%. Och sedan har skatteverket fått arbetsgivaravg på 219:- och dessutom a-skatt på 202:- (30% av lön)[br][br]Hans[br]
589
1
Alternativet till det Hans skriver är att du startar en enskild firma. Det är inte så krångligt och om du är konsult tar du i princip inga risker, så länge du inte behöver dra in en massa pengar för att klara brödfödan.[br][br]Hans har alltså helt rätt i att du inte kan fakturera företaget som privatperson, om du ska göra det på laglig väg.
207
3
Känner ni till att.... Numera så behöver man inte alls registrera något företag eller något företagsnamn, det kan dock vara en god idé. Hur som helst. Man kan använda sig av FF i dag även som privatperson då man anställer sig själv via Frilans Finans.....
207
3
[quote="hfohrman" post=11693]Eftersom du inte har något företag så kan du inte fakturera ett företag på laglig väg. Utan han måste anställa dig på projektanställning.[/quote] Det kan man, förutsatt att man skrivit en offert eller ingått avtal. En offert är ett erbjudande till någon att göra något till ett visst pris. En offert är bindande, för en viss tid som står i offerten, för den som skickat offerten. För kunden är det bara ett erbjudande och Han/hon/företaget kan strunta i offerten. Om kunden accepterar offerten och man skriver ett AVTAL – gäller avtalet. Offert – ett erbjudande till kund – enbart bindande för den som skickat offerten. En offert är ett erbjudande till någon att göra något till ett visst pris. En offert är bindande, för en viss tid som står i offerten, för den som skickat offerten. För kunden är det bara ett erbjudande och Han/hon/företaget kan strunta i offerten. [i]Men... [/i]Accepterar kunden offerten (med eller utan förändringar) – ingås ett skriftligt eller muntligt avtal – därefter gäller avtalet. (Ett muntligt avtal är dock svårt att bevisa) En accepterad offert – klart. Utförande av tjänst – klart. Hur denna tjänst kan avbrytas (sägas upp) vet bara du. [i](Har kunden accepterat din första offert fullt ut – härmed så accepteras…. – så är avtalet klart. Det behövs inte skrivas ett särskilt ”avtalspapper”) [/i] En företagsverksamhet kan inte bedrivas om inte avtal hålls. Ett avtal måste hållas. /Daniel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.