När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
jag har nu haft mitt AB i 9-10 månader och för första gången blivit "lurad". jag har en kund som fått en tjänst utförd av mitt företag och tagit springnota.
jag har alla personuppgifter, adress mm. om kunden. jag har varit i kotakt med honom och han har lovat att under en månads tid nu att komma förbi och betala, men dyker aldrig opp. han har nu slutat svara på sina telefoner.
innan arbetet utfördes togs INGEN kreditprövning. jag har anmält misstänkt springnota till polisen.
hur ska jag gå tillväga för att få in skulden? det är en skuld på 8000kr hur mycket i indrivningsavgift har jag rätt att ta ut och hur mycket i ränta?
Är det i form av konsument eller företagare som tjänsten köptes av kunden?[br][br]Vilka betalningsvillkor hade ni kommit överens om?[br][br]Att du inte tog en kreditupplysning spelar ingen roll - det gör du för att själv kunna göra en bedömning om personen skall få köpa på krita eller inte, i efterhand spelar det ingen roll.[br][br]Polisanmälan möjligtvis skrämmer honom, men i övrigt hjälper det förmodligen ingenting -tror inte polisen driver utredning om bedrägeri för en sådan sak. Istället är det Kronofogden du skall höra av dig till.[br][br]Angående vad du har rätt att ta ut i indrivningsavgift och ränta är det en ganska akademisk fråga just nu - först och främst gäller att få in ursprunglig skuld.
Banx, du har två möjligheter att driva in betalningen av din kund:[br][br] rtfm Alternativ 1: Kontakta ett inkassoföretag.[br][br] rtfm Alternativ 2 (rekommenderas): Gå in på www.skatteverket.se och Kronofogdemyndigheten. Läs om hur du gör ett [b]betalningsföreläggande[/b]. [br][br]Börja med ett skriftligt påminnelsebrev. Skriv att om kunden inte betalar, så kommer du att skicka ärendet vidare till Koronfogden.[br][br]Du har rätt att lägga på dröjsmålsränta (beroende på vad du och kunden kommit överens om), påminnelseavgift och omkostnader för att du driver ärendet vidare.[br][br]Lycka till!
[quote author=Wooster link=topic=2753.msg11586#msg11586 date=1188387076][br]Angående vad du har rätt att ta ut i indrivningsavgift och ränta är det en ganska akademisk fråga just nu - först och främst gäller att få in ursprunglig skuld.[br][/quote][br][br]Akademisk? Utveckla gärna.[br][br]Du har rätt att ta ut den dröjesmålsränta som ni gjort upp om enligt offert accept och faktura. Enligt gällande räntelag. Tidigare kallades detta á Diskonto. Har ni inte gjort upp om någon dröjesmålsränta har du så vitt jag vet ingen rätt att kräva sådan.[br][br]
Banx, såg att Skatteverket har ändrat sin webbplats totalt. Jag tycker att den är betydligt sämre nu för jag hittar inte själv den information som fanns om betalningsföreläggande (som förut var jättebra).[br][br]Alla förändringar tycks inte vara av godo... Grrrrr[br][br]Mitt tips till dig är att ringa Skatteverket - trots att det innebär att du får köa i telefon - och fråga dem hur du ska gå till väga för att göra ett betalningsföreläggande.[br][br]Skulle tro att de rekommenderar dig att skriva en betalningspåminnelse. Har du något bevis för att kunden beställt din tjänst, och för hur stort pris? Om du driver detta ärende, så är tyvärr bevisbördan på dig.[br][br]Ännu en gång - Lycka till! Tråkigt att du blivit lurad - man vill ju tro på folk...[br][br](Har själv haft med Kronofogden att göra några enskaka gånger, och det har fungerat mycket bra!)
Håller med SKV:s webbsida är katastrofal just nu. :blink[br][br]Blankett för ansökan om betalningsföreläggande finns här:[br]http://skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800077883/901206.pdf[br][br]Här finner du lite kort om lagarna:[br]http://skatteverket.se/rattsinformation/foreskrifter2007/2000/rsfs200002.4.18e1b10334ebe8bc80002223.html[br][br]Dessa kan du söka på:[br]www.notisum.se[br]i lagboken.[br]
Använder själv ett inkassobolag (ett duktigt lokalt sådant) och det fungerar mycket bra. Framförallt slipper jag ägna tid och kraft åt kunder som jag inte tror kommer betala frivilligt.
[quote author=Mojo link=topic=2753.msg11600#msg11600 date=1188407670][br][quote author=Wooster link=topic=2753.msg11586#msg11586 date=1188387076][br]Angående vad du har rätt att ta ut i indrivningsavgift och ränta är det en ganska akademisk fråga just nu - först och främst gäller att få in ursprunglig skuld.[br][/quote][br][br]Akademisk? Utveckla gärna.[br][br]Du har rätt att ta ut den dröjesmålsränta som ni gjort upp om enligt offert accept och faktura. Enligt gällande räntelag. Tidigare kallades detta á Diskonto. Har ni inte gjort upp om någon dröjesmålsränta har du så vitt jag vet ingen rätt att kräva sådan.[br][/quote][br][br]Kanske slarvigt uttryckt med akademisk - bara att jag kände igen mig i Banx situation - man har en fodran och när den förfallit vill man driva in den med ränta och avgifter. Vad man har rätt till i ränta och avgifter är dock inte huvudproblemet, problemet är att man inte fått sina pengar - och begär man ränta och avgifter är risken att situationen mellan borgenär och gäldenär låser sig och man inte får några pengar alls.[br][br]Ofta gäller det att vara taktisk - se till att gäldenären inte kan skylla på att inte ha fått sin faktura, inte uppfattat rätt förfallodag eller inte ansett sig fått varan eller fått fel vara eller att kunden uppfattat andra betalningsvillkor och så vidare. Är kunden konsument får man vara ännu mer taktisk eftersom osäkerhetsfaktorer oftast tolkas till konsumentens fördel.[br][br]Har man väl lyckats "prata ner" gäldenären så att denne inser att man inte kan skylla på något och dessutom hotat gå till kronofogden men är beredd att göra upp i godo (betala skulden och slipp merkostnaderna) så brukar man kunna nå en förlikning. Vilket både gäldenär och borgenär tjänar på.[br][br]Angående ränta så får den tas ut efter att kunden fått kravet till kännedom och givetvis efter förfallodag - dock har man rätt att ta ut ränta av näringsidkare även utan att detta påpekats när man ställt sitt betalningskrav. Med konsumenter tror jag dock att det måste påpekas, men är osäker. Själv har jag alltid med det i avtalen jag sluter med kunder.[br][br]Avgifterna man får ta ut är dessutom rätt små - 50 kronor för en betalningspåminnelse, max 350 kronor för adminstrationen om jag minns rätt. Dock alla avgifter till Kronofogden. Däremot får man själv betala avgifterna till kronofogden om inte gäldenären kan betala - varför det kan vara värt att inte gå till kronofogden förrän man vet att man har chans att få ut sin fodran.[br][br]Har man någon form av säkerhet får denna oftast bara användas för att betala ursprunglig fodran - om man inte ställt säkerheten till ett större belopp än den ursprungliga fodran.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.