Senaste inläggen

Marknadsföring

Någon som vet hur man bäst marknadsför sig som nystartad?

jag har hemsida samt finns på Eniro & hitta.se

Tacksam för tips.

Allhjälpen i Umeå

www.allhjalpen.se

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

bolagsverket.....

efter en mycket lång väntan på en handläggare hos bolagsverket så fick jag igår reda på att namnet inte går igenom >🙁
Mitt föreslagna namn var Bil & Industri Åseda AB men det tyckte dom var för likt "Bil & motorservice" :o tycker att det verkar långsökt... jag ska skicka revisorn på dom på måndag, har ju inte kunnat beställa adm.programmet för...

Kategori: Allmänt

Lagligt med e-post utskick?

Hej alla Kära företagare?
Jag har en liten fråga till er.
jag undrar om det är lagligt med reklam i e-post utskick?
Har surftat på nätet angående detta, men jag har inte hittat ett dirket svar.
E-post mottagaren måste på nåt sätt har begärt att få e-postet enligt en lag sedan april 2004. MEN det går bra om e-posten är personligt?? Fatt...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad är mest betydande för verksamheten?

Vi kör igång en ny omröstning.

Kanske ligger denna i fel kategori, men jag hänvisar till organisationen i fråga.

Alla alternativen är kanske lika betydande, men om du får välja ut en som du tror speciellt på så lägg en röst.

Som vanligt motivera din röst.

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

var skriva företaget?

Hej!
Jag ska gå en keramikutbildning och tänkte starta upp en enskild firma under tiden. Utbildningen ligger på annan ort och jag måste skriva mig på skolan under tiden. Kan jag skriva företaget på min egentliga hemadress (som c/o min sambo?) ändå eller hur fungerar det? Kan tilläggas att jag kommer bedriva försäljning på marknader och via hemsi...

Kategori: Allmänt

Fakturadatum saknas

Jag fick precis en faktura som saknar fakturadatum. Det enda datumet som finns på fakturan är för "Oss till handa senast". Ska jag skriva till fakturadatum själv? Det känns ju inte alls spciellt snyggt att bli tvungen att editera orginalfakturan för att kunna bokföra den.

Eller finns det något som säger att en faktura måste innehålla faktura...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ska man ens fundera på profit gällande en ideel hemsida ??

http://www.fattig.se

Har skapat en ideel hemsida som jag vill utveckla till max - men undrar då - om man ska försöka att finansera den på något sätt eller om det ställer moraliska aspekter på spel - då ??

Råd och kritik skulle vara av stor hjälp - och om någon har stor erfarenheter av hur allt detta ska framföras och se ut för den sto...

Kategori: Affärsidéer

konton?

Har en liten fråga gällande vilka konton man ska använda för olika händelser i företagets bokföring.

1. fakturerar någon för utförs tjänst.
2. mobil/brebandsräkning
3. kontorsmaterial 6110?
4. bank 1920?
5. datordeler/dator/datortillbehör/andra elektronikprodukter
6. ingående moms 2640?
7. utgående moms 2610?
8. egen in...

intag i företaget

Om jag vill ta in en begagnad bok till verksamheten
hur ska jag då gör?

Vart kan jag ta reda på vilket pris jag kan betala mig själv?
(utan att anlita någon som bestämmer värdet)

Har hört att man för olika föremål kan verifiera med en annons från blocket för liknande föremål, men det fungerar ju inte riktigt för en begagnad bok...

välja konto?

Såg denna fråga+svar på BFN.

----------------------------------------------

Får jag hitta på egna konton?

Ja, du kan anpassa kontoplanen efter din egen verksamhet. I Sverige finns det inte något krav på hur en kontoplan ska se ut och vilka konton som den ska innehålla.

----------------------------------------------

preliminärskatt

Meddelande Under året betalar man ju en preliminärskatt varje månad, jag undrar bara hur denna ska bokföras, på vilka konton osv. Om den nu ska bokföras? och om man sedan får tillbaka pengar i december, hur ska detta bokföras(vilka konton osv).

OCR nummer

Är lite fundersam om jag har uppfattat det här med OCR nummer på fakturor rätt?
När jag sitter med en räkning i handen och ska betala den över internet vet jag hur jag gör. Men om jag själv ska skicka ut en sådan faktura med OCR nummer har jag ingen aning om hur det går till eller om jag överhuvudtaget måste ha med ett OCR nummer. Vad är det bra...

Några frågor om bokföring

Hej alla,

Håller just nu på att starta upp mitt företag (har inte skickat in ansökningen än, men inom kort) och har lite frågor angående bokföringen.

Om jag köper ett program som tex. Visma Enskild Firma, behöver man stora kunskaper inom bokföring endå eller gör programmet mkt av jobbet?
Har läst lite böcker och har tack vare det...

Behålla pengar i firman till nästa sommar?

Ny här och ny som egen.

Vi är tre pers som driver ett HB med café som vår första verksamhet för att dra in pengar till andra, mer tidskrävande, projekt. Vi har ett sommararrende under tre månader. De pengarna som vi nu drar in vill vi dels investera direkt i andra projekt (och då blir de ju en kostnad detta året) men också ha kvar i firman t...

Plussummespel vs Nollsummespel

Inom politik och ekonomi diskuteras ofta Plussummespel och Nollsummespel.

Nollsummespel (win-loose) betyder att om en människa t ex ska få mer pengar, så måste någon annan bli av med en del. Dvs. att det är konstant. "Den enes bröd den andres död".

Plussummespel (win-win) betyder att flera kan gynnas av att en person bli...

Kategori: Off Topic

Fakturera Mig

Ni som vet! Är Fakturera Mig hos Kreditor än bra tjänst värd pengarna? Tycker månadskostnaden på 299 kr verkar hög, är det så att tjänsten betalar sig genom att man får fler kunden till sin Webbutik? Har ni erfarenhet?

Kategori: E-handel

EU-bidrag

Vi i Sverige ska ju vara bland de sämsta i Europa på att söka EU-bidrag (källa bl.a. Privata Affärer). Jag tänkte då dra mitt strå till stacken och tipsa om EU-upplysningens guide till EU-bidrag som jag råkade snubbla på idag. Har du några fler tips är det bara att skriva ner dem. Jag ser ju hellre att mina skattepengar går till svenska företag än...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skatteverket vill underlätta för småföretag!

Hej allihop,
hör och häpna, Skatteverket vill underlätta administrationenoch ekonomin för småföretag!

- Småföretag har en mycket större administrativ börda och högre kostnader för att göra rätt för sig än större företag. Därför ser vi ett stort behov av förenklingar, säger Linda Malmqvist på Skatteverket.

Tänk att att de äntligen f...

Kategori: Nyheter

Smycken

[color=red]Jag älskar att göra smycken.
För inte så länge sen gjorde jag en berlock armband till min syster, som hon fick som födelsedags present från mig.
Vi gick ut med vänner för att fira henne ;D och då visade hon upp det jag gjorde, mallig som hon va, och hel plötsligt fick jag beställningar :-[ . Det va kul att de tyckte om det jag g...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra Pay-Read betalningar med kontantmetoden

Tjena

Jag driver HB med webshop och Pay-Read som betalmetod. Vi använder oss utav kontantmetoden.

Pay-Read betalar ut våra pengar från försäljningar ca 1 gång i veckan. För att få detta rätt i bokföringen måste jag fråga. Vi säljer också saker över disk vilket gör att vi får in försäljningar i bokföringen "mellan" Pay-Read försäljning...