faktura som gäller förra årets kostnader

54
Om jag nu får en faktura från någon som har med år 2006 att göra.
Är jag skyldig att betala den nu? företagaren i fråga har nu kommit på ett avdrag som ej fanns i minnet 2006.
???
2066
22
Om fakturan är korrekt, ja. Tror det är 10 år man har på sig att skicka en faktura innan det är för sent. Om du redan fått en faktura i samma ärende och ni båda ansåg att det därmed var uppklarat vet jag inte vad som händer, själv skulle jag inte betala den om jag inte såg nåt speciellt bra skäl.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
193
Jag måste säga att det är väldigt märkligt att skicka en faktura som är antingen nästan 1 år gammal eller mer! Skulle faktiskt fundera på att bestrida den, men först skulle jag försöka ta reda på vad som verkligen gäller.[br][br]Jag vet att en del uppdragsgivare skriver i uppdragsavtal att faktura ska skickas inom viss tid efter uppdraget, men vet inte om ni har avtalat något sådant.[br][br]Detsamma vid offerter, det är mycket vanligt att de endast gäller en viss tid.[br][br]Låt oss få veta hur det går för dig i detta ärende! Lycka till!
2360
49
En lten fundering. Du har fått en faktura som säljaren upptäcker var för hög och vill betala tillbaka. Hur skulle du göra då?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
Det beror egentligen helt på vad ni har avtalat och hur köpet har gått till - man har 10 år på sig innan en skuld preskiberas och ur den synvinkeln är det inte för sent. Å andra sidan är det försent nu om ni sedan tidigare avtalat om ett pris och du har betalat det priset (och fått hela varan).[br][br]Sedan kan man ju, oberoende vad juridiken säger (den är i sådana här sammanhang förhandlingsbar) funderat om kravet från säljaren har någon grund samt om man genom dialog kan komma fram till någon lösning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.