bokslut

54
Kan man flytta bokslutet från jan-dec  till  1maj-30april?

Blir det krångligt?
jag är egen företagare.
589
1
Inte särskilt krångligt. Men du måste anmäla det till Bolagsverket. Kolla www.bolagsverket.se, där finns blanetter för sånt här.[br][br]Har för mig att du måste ändra i bolagsordningen också, men det är inte heller svårt. Nya kopia av den ska då in tillsammans med ändringsanmälan till Bolagsverket.
1324
4
Om du har ett AB så är det OK. [br][br]Egen firma så går det inte. [br][br]Hans[br]
589
1
Självklart, Hans, är det så.[br][br]Ibland tänker jag lite för mycket utifrån AB-perspektiv.
54
Om jag uppfattat rätt, så går det inte ändra från 1/1 - 31/12  [br]                                                                till att ha 1/4 - 31/5[br]när jag är egen företagare?
720
3
Egen företagare är man väl oberoende av företagsform, men är det enskild firma du menar så är det rätt. [br][br]Nu är det inte så lätt att byta från kalenderår till brutet räkenskapsår heller, även om man är ett AB. I det fallet krävs faktiskt tillstånd från Skatteverket för att få göra ett sådant byte och det tillståndet får man bara om det finns särskilda skäl och det ska då vara skäl som tillkommit sedan senaste bokslutet. Ett godtagbart skäl är ex att bolaget blivit uppköpt och numera ingår i en koncern där modern har ett annat räkenskapsår och dotterbolaget då naturligtvis måste byta eftersom alla bolagen i koncernen måste ha samma räkenskapsår.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.