Lön eller faktura?

20
Hej allihop,  ;D

Jag har en fråga om anställning kontra frilans. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med att få 1000 kronor i lön från ett företag som drar skatt på kontra att jag fakturerar företaget i fråga 1000 kronor från eget bolag? I vilket fall får jag mest, enkelt uttryckt... Finns det något annat speciellt jag bör tänka på?

Tack på förhand,

Marcus
1324
4
Om du får en lön från en arbetsgivare på 1000:- så drar arbetsgivaren a-skatt. Men han får även betala arbetsgivaravgift på 32,42%. Så egentlligen har han fått betala 1324:- [br]Och sedan om du gör detta ett antal gånger är han dessutom tvungne att sätta av till semesterersättning.  Så egentligen får han betala 1500:-ungefär. [br]Av dom 1500:- får du ut ca 700:- (beror på en massa saker men ungefär eftersom det dras a-skatt.)[br][br]Om du istället fakurerar honom som företagere så och bara fakturerar 1000:- inkl moms så skall 200:- in till moms. Och av dom 800:- som är kvar går ca 50% i a-skatt och egenavg. Så av denna 1000:- får du bara behålla ca 400:-[br][br]Så skall du ha jämförbara siffror bör du fakturera 1500:- + moms som egenföretagare. [br]Momsen får han ju tillbaks så det är ingen kostnad för honom. [br][br]Hans[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.