Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Alltid en svår fråga det där.
Det beror på vilken produkt dom säljer och hur mycket dom tjänar på att sälja den produkten.
Enklast är om du sätter dig och räknar själv på det. Du har ju CTR och borde ha en uppfattning om hur mycket dina kunder rimligen kan tjäna när dom säljer sin produkt. Sen sätter man ett pris som gör att du kan visa kunderna att dom faktiskt tjänar pengar om dom annonserar hos er.
MVH
R
Har du tillräcklig attityd ska den biten ligga hos annonsörerna att beräkna kostnaden mot sina satsningar. Tar du för låga priser så kommer annonsplatsen inte ses lika seriöst som den borde gjorts vid ett högre pris och väl motiverat sammanhang. Så som du beskriver att sidan riktar sig till annonsörens målgrupp är en motivering som faktiskt kan vara tillräcklig för att fånga annonsörerna.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB
Robainos idé är bra. Problematiken med det är att du får ett rörligt pris som gör det svårt då varje annonsörs möjligheter till vinst måste uppskattas separat. Vilket inte underlättar att gå ut med ett enhetligt pris.
Jag tänkte mer för att räkna fram vad som kan vara rimligt. Sen får man naturligtvis sätta ett fast pris.
Man kan ju aldrig veta hur många som faktiskt köper på en hemsida. Det handlar om hur många olika faktorer som annonsköparen själv kan styra över.
MVH
R
Även om en banner kanske får färre klick så syns den i alla fall och bygger varumärket. Problematiken/möjligheten med internetannonsering är att det är så lätt att mäta och många, även rutinerade rävar, glömmer bort varumärket och räknar bara klick. Det är lite märkligt då en besökare kanske väntar i 3 månader innan köpbeslutet kommer.
Priset beror också på storleken på bannern men 1000kr låter alldeles för lågt då du ändå har bra trafik!
Det är väl förhandligsbart dessutom och är kunden intresserad så säger denne ifrån i fall det är för högt, bara utgångsbudet är inom rimliga gränser. 😛
Priset du höftar till med leif, känns lågt räknat. Om vi tittar på ditt maxpris 4000 kr så motsvarar det 66,66 kr per dag. om du har 10.000 unika besökare per dag så motsvarar det 333.33 besökare per dag. Då blir annonspriset ca 20 öre per unik besökare.
Således är priset lågt räknat för placeringen av det egna varumärket som vanligtvis medföljer i samband med placering vad reklamen avser att sälja för produkt eller tjänst.
2 månader med 10 000 unika besökare/månad - Helt beroende på målgrupp, ålder och köpkraft så vet jag olika sajter med liknande trafik och nishad målgrupp som tar allt mellan 2000kr till 20 000kr för samma period.
Patrik har rätt i varumärkestänkandet.
Priset du höftar till med leif, känns lågt räknat. Om vi tittar på ditt maxpris 4000 kr så motsvarar det 66,66 kr per dag. om du har 10.000 unika besökare per dag så motsvarar det 333.33 besökare per dag. Då blir annonspriset ca 20 öre per unik besökare.
Således är priset lågt räknat för placeringen av det egna varumärket som vanligtvis medföljer i samband med placering vad reklamen avser att sälja för produkt eller tjänst.
[/quote]
Så vi skulle alltså kunna lägga oss högre? Men man kan väl knappast ta ut mer än 50 öre per besökare...
En fördel med högt pris är att man oftast får med sig seriösa annonsörer och får annonser som håller hög klass.
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson
Uddatorp AB
Så vi skulle alltså kunna lägga oss högre? Men man kan väl knappast ta ut mer än 50 öre per besökare...
[/quote]
Det är inget orimligt!