Lämpligt annonspris

4
Vad kan man begära för annonspris för en banner? Det handlar om en banner placerad mitt i blickfånget på sajtens övre del. Vi har cirka 10000 unika besökare per månad och någonstans mellan 40000 och 60000 sidvisningar. Vi erbjuder exakt den nischade grupp som det annonserade företaget är ute efter. Annonsen ska ligga i två månader. Ugår man från vår AdSense har vi en CTR på 2,1% samt en CPM på 2,5$.
640
9
Hej! [br][br]Alltid en svår fråga det där. [br][br]Det beror på vilken produkt dom säljer och hur mycket dom tjänar på att sälja den produkten.[br][br]Enklast är om du sätter dig och räknar själv på det. Du har ju CTR och borde ha en uppfattning om hur mycket dina kunder rimligen kan tjäna när dom säljer sin produkt. Sen sätter man ett pris som gör att du kan visa kunderna att dom faktiskt tjänar pengar om dom annonserar hos er. [br][br]MVH[br][br]R
1616
6
Robainos idé är bra. Problematiken med det är att du får ett rörligt pris som gör det svårt då varje annonsörs möjligheter till vinst måste uppskattas separat. Vilket inte underlättar att gå ut med ett enhetligt pris.[br][br]Har du tillräcklig attityd ska den biten ligga hos annonsörerna att beräkna kostnaden mot sina satsningar. Tar du för låga priser så kommer annonsplatsen inte ses lika seriöst som den borde gjorts vid ett högre pris och väl motiverat sammanhang. Så som du beskriver att sidan riktar sig till annonsörens målgrupp är en motivering som faktiskt kan vara tillräcklig för att fånga annonsörerna.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
9
Hej! [br][br][quote]Robainos idé är bra. Problematiken med det är att du får ett rörligt pris som gör det svårt då varje annonsörs möjligheter till vinst måste uppskattas separat. Vilket inte underlättar att gå ut med ett enhetligt pris.[br][/quote][br][br]Jag tänkte mer för att räkna fram vad som kan vara rimligt. Sen får man naturligtvis sätta ett fast pris. [br]Man kan ju aldrig veta hur många som faktiskt köper på en hemsida. Det handlar om hur många olika faktorer som annonsköparen själv kan styra över. [br][br]MVH[br][br]R
4
Företaget i fråga är ett webbaserat tjänsteföretag, som producerar artiklar mm och som dessutom erbjuder ett stort antal produkter/funktioner och ett brett informationsmaterial mot medlemsskap, där medlemmarna löser medlemsskap på den nivå som passar. Medlemsskapet kan kosat allt från 0 till 5000 per år. Att räkna per CPM skulle innebära en annonskostnad på knappt en tusenlapp per månad vilket jag tycker är väldigt billigt, med tanke på att målgruppen är exakt överförbar till annonsören. Räknar man via CTR skulle annonsören få drygt 1000 klick per månad, och räknar man högt kanske de kan få 100 nya medlemmar. Rimligt beroernde på medlemsskap kan en betalande medlem värd allt från 10 till 50 kr. Då räknar jag 20% av deras månadspris. Jag skulle tro att flertalet väljer en billig variant av medlemsskap, säg ett snittpris på 15 kr * 100 = 1500 kr/månad. Är jag helt ute och cyklar? Det finns i och för sig ett gratismedlemsskap på deras sida också, dessa kunder har ju trots allt också ett värde. Samtidigt tror jag inte att annonsen enbart handlar om att kränga medlemsskap utan till minst lika stor del handlar om varumärkesbyggande.
822
51
Jag tycker inte att det är riktigt rätt att jämföra med adsence då CTR på en Adsence annons vanligtvis brukar ligga betydligt högre än på en vanlig banner. Men visst kan det variera väldigt mycket från banner till banner men det får annonsören ansvara för- att annonsen är tydlig och "klickvänlig". [br][br]Även om en banner kanske får färre klick så syns den i alla fall och bygger varumärket. Problematiken/möjligheten med internetannonsering är att det är så lätt att mäta och många, även rutinerade rävar, glömmer bort varumärket och räknar bara klick. Det är lite märkligt då en besökare kanske väntar i 3 månader innan köpbeslutet kommer.[br][br]Priset beror också på storleken på bannern men 1000kr låter alldeles för lågt då du ändå har bra trafik![br]Det är väl förhandligsbart dessutom och är kunden intresserad så säger denne ifrån i fall det är för högt, bara utgångsbudet är inom rimliga gränser. :P
4
Vad som är rimligt ligger i annonsörens ögon? He ;) Men jag vill ju inte komma med ett bud som är för lågt, det känns som det ger ett taffligt intryck. Kan det vara lämpligt med 2000 till 4000 kr?
1616
6
Patrik har rätt i varumärkestänkandet. [br][br]Priset du höftar till med leif, känns lågt räknat. Om vi tittar på ditt maxpris 4000 kr så motsvarar det 66,66 kr per dag. om du har 10.000 unika besökare per dag så motsvarar det 333.33 besökare per dag. Då blir annonspriset ca 20 öre per unik besökare.[br][br]Således är priset lågt räknat för placeringen av det egna varumärket som vanligtvis medföljer i samband med placering vad reklamen avser att sälja för produkt eller tjänst.
Må väl!
822
51
Det är svårt att komma med ett förslag då det kan vara helt åt skogen, så alla råd är på egen risk. Men under 4000kr känns med för lågt.[br][br]2 månader med 10 000 unika besökare/månad - Helt beroende på målgrupp, ålder och köpkraft så vet jag olika sajter med liknande trafik och nishad målgrupp som tar allt mellan 2000kr till 20 000kr för samma period.
4
[quote author=Mojo link=topic=3580.msg16578#msg16578 date=1204553716][br]Patrik har rätt i varumärkestänkandet. [br][br]Priset du höftar till med leif, känns lågt räknat. Om vi tittar på ditt maxpris 4000 kr så motsvarar det 66,66 kr per dag. om du har 10.000 unika besökare per dag så motsvarar det 333.33 besökare per dag. Då blir annonspriset ca 20 öre per unik besökare.[br][br]Således är priset lågt räknat för placeringen av det egna varumärket som vanligtvis medföljer i samband med placering vad reklamen avser att sälja för produkt eller tjänst.[br][/quote][br][br]Så vi skulle alltså kunna lägga oss högre? Men man kan väl knappast ta ut mer än 50 öre per besökare...
1616
6
Kan är helt beroende på vad annonsören är villig att betala för att nå sin målgrupp speciellt som du skriver att det rör sig om en särskild målgrupp.[br][br]En fördel med högt pris är att man oftast får med sig seriösa annonsörer och får annonser som håller hög klass.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
51
[quote author=leif_brandt link=topic=3580.msg16580#msg16580 date=1204555041][br]Så vi skulle alltså kunna lägga oss högre? Men man kan väl knappast ta ut mer än 50 öre per besökare...[br][/quote][br][br]Det är inget orimligt!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.