Svenskt HB med kostnader i Kina och en momsfråga.

14
Tjena

Är i starten av ett HB. Kommer att vara belägna i Kina, det är väll inget problem att
lägga hyra för kontor och lager som kostnad? Behöver väll bara kunna visa ett kontrakt
eller kvitton från betalningar?

Då vi kommer att sälja produkter till kunder i Sverige så undrar jag över moms och tull.

Momsen som läggs på vid import av grejerna går väll som ingående moms? Denna kan
jag sedan kvitta när jag säljer varorna till de svenska kunderna?

Hur fungerar det om jag säljer direkt från Kina till kunden i Sverige?


Tacksam för snabbt svar.

Richard
88
Hej Richard,[br][br]Det bör räcka med en kopia på hyreskontraktet och verifikationerna för betalningarna varje månad/kvartal/år etc.[br][br]Om du säljer varor direkt från Kina till en svensk-kund så kan du välja leveransvillkor, se vidare Incoterms 2000(sök på google). Förmodlingen kommer du använda Ex Works eller DDU EXKL.VAT (Delivered Duty and VAT Unpaid). Det innebär att mottagaren får betala tull och moms och om det är bolag som tar emot varorna kan de dra av momsen i deras ingående moms.[br][br]Du kan även välja att skicka gods där du står för kostnaden för tull och moms, det brukar heta DDP (Delivered Duty Paid). Då kommer ditt bolag stå för kostnaden för moms och tull och om det är et svensk företag som du beskriver kan du dra av momsen som ingående.[br][br][br]Mvh[br][br]Jens
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.