Tjänstebil - är leasing det självklara valet?

7
Meddelande Funderar jag på det här med tjänstebil, men kan inte låta bli att känna att jag inte riktigt blir klok på det hela. Som ingenjör strävar jag efter att förstå och förenkla svåra saker, men här verkar det som man gjort precis tvärt om, tagit något som egentligen borde vara oerhört enkelt, och gjort det väldigt komplicerat.


Fråga1:
Varför finns det specialregler för just inköp av bilar, dvs att man normalt inte får dra momsen? Vad är egentligen syftet med detta och vad vill man uppnå? Iom att det reglerna om förmånsvärde och sånt ändå finns och knappast skulle påverkas av detta så kan det inte vara därför.


Fråga 2:
Ofta ser man frågor här och på andra forum om ifall man ska leasa eller köpa, och ganska snabbt svarar någon att man ska leasa, för då får man dra av halva momsen. Frågar man leasingbolagen säger de samma sak + att det inte binder kapital på samma sätt, och båda dessa saker stämmer ju. Men jag kan inte låta bli att ändå undra. Om man tar en typiskt tjänstebil för ca 300 000 inkl. moms så är momsen 60 000 kr (utgår från att det är 25% även på bilar?) och iom att man bara får dra halva momsen på leasing så borde den faktiska skillnaden bara vara 30 000 kr vilket iof är pengar, men ändå inte jättemycket pengar. Men sen ska väl leasingbolaget både täcka sina egna kostnader (bara kapitalkostnaderna måste väl vara ett par procent) samt få en rimlig avkastning (normalt ägarkrav är väl 10-15%) och därmed borde leasingkostnaden rimligtvis vara högre än ren självkostnad, vilket borde göra att den faktiska prisskillnaden mot att köpa bilen direkt måste bli ännu mindre. Så, frågan som väl alla redan listat ut vilken den är, är det verkligen sant att det lönar sig att leasa en tjänstebil isf för att köpa in den, förutsatt att köpande bolag har den nödvändiga likviditeten att göra det?


Fråga 3:
Finns det några bokföringsmässiga fördelar med leasing framför att köpa en bil i firman, dvs bättre avdrag och liknande, som skulle tala för leasing? Ett bilinköp hamnar rimligtvis på balansräkningen och påverkar inte direkt resultatet, men samtidigt borde den hastiga värdeminskningen väl innebära en ganska hög avskrivningstakt, eller är det där skon klämmer, att man inte får skriva av bilen i samma takt som prisfallet, och att leasingen därför blir mer resultatpåverkande?


Fråga 4:
Är väl egentligen inte en ren fråga utan en åsikt, med en köpt bil så bestämmer man som företagare rimligtivis helt själv över den, och när man ev vill sälja den, till skillnad från ett leasingavtal där man binder sig på t.ex. 36 månader. Dessutom borde det bli mindre administration om man slipper leasingavier osv. I leasing ingår visserligen ofta service och annat, men det är rimligtvis en tjänst man då faktiskt betalar för, och som säkerligen kan handlas upp separat om man nu skulle vilja det.
2066
22
För att göra det ännu mera roligt så är inte alla leasingkontrakt leasing redovisningsmässigt. Det som är bestämmande är det finansiella upplägget samt vem som står för risken, dvs bekostar reparationer, service, försäkring osv. Om det är du som köpare/leasingtagare som gör detta skall det (i alla fall för några år sedan när jag kollade upp det) räknas som ett avbetalningsköp, även om det står leasing på bilfirmans papper.[br][br]Syftet med "riktig" leasing är som du nämnt att service och reparationer ingår i ditt fasta månadspris. Vanligt är att du byter bil vart annat till vart tredje år, just för att du vill ha en ny fräsch bil och inte behöva bry dig om underhåll och sånt. Du får inga oförutsedda kostnader och kan bara ringa ett nummer och få en ny bil om något händer. Naturligtvis kostar detta pengar, som det mesta annat här i världen. För en del är det värt att betala för det, för en del inte.[br][br]Det sagt, alla fordon på mitt företag är köpta kontant eller på avbetalning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Många frågor där. Om det lönar sig eller inte? Tja, du verkar redan vara inne på att det inte är helt enkelt att svara på och så är det nog.[br][br]Fråga 3: En bil är en inventarie och får skrivas av med vanliga skattemässiga regler, tillsammans med övriga inventarier. Dvs normalt skrivs den av på 5 år. Och helt värdelös är ju inte ens en bil efter fem år.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.