När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
1. Om någon anställd har lagt ut för något ex. taxi och lämnar kvittot. Delen som han ska få tillbaka bokför jag som skattefritt men ska jag bokföra taxikvittot som vanligt.
2. Om jag hittat en leverantörsfaktura som jag glömt att registrera som avser momsperiod jan-mars. Den är betald till leverantören men missat att lägga in den. Gäller några hundralappar, måste man lämna in en justering då. Då det gäller ing.moms så kanske det duger om man lägger den på 1a april och skriver tydligt vad som skett.
3. I vilken ordning är bäst att stämma av konton? Och hur kontrollerar jag bäst att allt stämmer? stämmer av bankkontot hur pengar har dragits mot det bokförda 1940 kontot. Pengarna stannar ej på pg eller bg utan går direkt in på banken.
1) Ja, det blir ett inköp till företaget precis som vanligt, bara med en mellanlandning hos den anställde.[br][br]2) Egentligen ska man nog det, personligen hade jag struntat i det för en sådan liten summa. Kolla med din revisor om du vill ha ett mer korrekt svar.[br][br]3) Spelar ingen roll vilken ordning du stämmer av i, men det underlättar att göra likadant varje gång, dvs ha rutiner - det blir lättare att komma ihåg då. Tror att de flesta stämmer av i nummerordning, den känns mest logiskt.[br]Hur man kollar att det stämmer? Om du inte har kund- och leverantörsreskontra i samma program som bokföringen plockar du ut ett saldo därifrån och kollar så det är samma summa i bokföringen, är det i samma system håller det reda på det själv, då kollar du bara av att det är rimligt och att du inte glömt t ex en lev faktura ;) Från skatteverket och banken får du kontoutdrag. Kassan (om du har någon) räknar du. Inventarier och övriga konton som ändrats eller använts ska stämma, men det brukar ske löpande och om det inte är massvis med transaktioner inget du behöver gå igenom noga varje månad.[br][br]Vet inte om du funderade på något särskilt?
1. Mellanlandningen innebär? Då bokar jag ex. taxiresan som vanligt med moms och resekostnader mot, skuld till anställd före han får sina pengar? känns logiskt.[br][br]2. Gör som du säger, struntar i det men lägger in en kommentar om det så man lätt hittar det.[br][br]3. Något särskillt? De som jobbar hos oss är lite dåliga på att lämna underlag så jag bokar lite för mycket på ett observationskonto till jag vet vad det är. Men jag stämmer av kundfordringarna och det är lätt då alla fakturor säljs till amfa och pengar kommer in dagen efter, sen är det några som ej gått igenom eller som vi fått betala tillbaka. Leverantörsreskontran stämmer jag av mot bankkontot på det som dragits. Bankkontot 1940 mot bokförda bankkontot och det brukar funka. [br][br]De särskillda är nog mest att jag inte har fått in rutinen ännu. Va 12-13 år sedan jag bokförde åt ett ab. [br][br]tack för hjälpen[br]
[quote author=Freetime link=topic=4073.msg19059#msg19059 date=1215608125][br]1. Mellanlandningen innebär?[/quote][br]Menade bara att det hamnar som en skuld till den anställde innan det betalas ut, precis som du säger.[br][br][quote author=Freetime]3. Något särskillt? De som jobbar hos oss är lite dåliga på att lämna underlag [...][/quote][br]Det verkar vara ett vanligt gissel ;)[br]
Svar fråga 3. Jag brukar alltid stämma av bankkontot först. Så länge det inte är avstämt så finns det så många andra konton som kan påverkas. När banken stämmer så brukar det inte bli så många obehagliga överaskningar.