Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan
Medlem
54

Värdeminskning

Värdeminskning

Köpte för 1 år och två månaders en GPS-utrustning en Maskindator till min skogsmaskin för 48300 exl moms.

Nu ska jag sälja den och undrar vilket värde den har vad jag ska sälja den för??
Engagerad medlem
450
1
Har du skrivit av någonting i bokföringen? Någon avskrivning på gps:en...
Flitig skribent
589
2
Den avskrivning du har haft har ABSOLUT INGENTING att göra med det pris du kan ta när du säljer den. Inget, nada, zip.

Värdeminskningen är antagligen schablonberäknad på fem år. Det du kan få när du säljer den är marknadsvärde, dvs vad köparna är villiga att ge för en GPS av den sort och ålder som du säljer.

Givetvis påverkar avskrivningen bokföringen när du säljer, men INTE försäljningspriset. Köparen bryr sig inte om hur mycket du skrivit av din GPS.
Engagerad medlem
450
1
Läste inte tråden ordentligt, Jörgen har så rätt. Rakt av marknadspris. Sen är ju det bokförda värdet en annan sak.

Sen i bokföringen sker ju återföring mm men det får någon annan svara på.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.