Bokföringsprogram och avdrag

64
Jag kollar runt efter bokföringsprogram och jag har hittat "Visma Enskild Firma" vilket verkar fungera super då min firma följer vilkoren för det.

Är det någon som har erfarenheter kring programmet eller har tips på något bättre (...och billigare?)

Annan fråga är om årskostnaden på 650kr för att hålla programmet uppdaterat är avdragsgilt?
2066
22
Använder Visma, dock inte den versionen. Det jag hört är att det kan vara ett lite väl enkelt bokföringsprogram, då det är begränsat. Men för en mindre verksamhet funkar det säkert bra att börja med.[br][br]Det finns massvis med enkla och billiga program, och du kommer säkert få fler tips av andra.[br][br]Ja, den kostnaden, precis som det mesta annat som behövs för bolagets räkning, är avdragsgill.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Vet ju att man behöver hålla koll på bokföringen även om man är totalt ointresserad av ekonomi (jobbar med konst... ja, behöver jag säga mer?  :D ). Programmet känns ändå väldigt bra för mig eftersom jag inte vill lägga ned mer tid på företaget än på vad företaget gör. Jag behöver lägga all energi på mitt arbete.[br][br]Eftersom jag inte kollat in så värst många program (e-bokföringen på swedbank är ju tokdyt i jämförelse) så vet jag inte om 650kr om året är dyrt eller billigt (även om det ändå är avdragsgilt)
2066
22
Beroende på lön så tar det dig en till två arbetstimmar att betala det, så skulle inte säga att det är speciellt dyrt. Även om det finns alternativ som är "gratis" blir de bara 650 kr billigare ;)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
...sant och avdragsgilt  :-*[br][br]Men finns det något "bättre" för min typ av verksamhet, med tanke på att jag verkligen avskyr allt som har med ekonomi att göra och bara behöver något som är enkelt och smidigt att använda?
2066
22
Det jag kommer att tänka på är möjligheten att lämna bort bokföringen, betala någon annan för att göra det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Självklart, det skulle vara drömläget, men min omsättning är nog inte stor nog att kunna anlita någon för det. Omsättningen tror jag inte ens är högre än 200.000 åtminstone inte förän om ett par år då en del planerade investeringar höjt möjligheten för högkvalité tjänster.[br][br]Om du inte har något äss i ärmen med något svar på hur man kan få en sådan tjänst billig?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.