Bokföra något som är köp utanför och innanför EU, skillnad?

17
Har köpt varor nu både från ett land innanför EU, samt ett utanför.

Är det någon skillnad i hur jag ska bokföra dessa, eller gör man på samma sätt?

Och gällande momsen, då jag ska redovisa den i momsdeklarationen, visst ska jag då använda mig av fält 22, 30 och 48?

Är jag ute på rätt spår?

Och hur gör jag med de ören som blir?
Blir ju ojämt eftersom det räknas ut beroende på valutakursen, men kan man avrunda det i bokföringen till närmast jämna 50-öre, eller ska jag bokföra det exakt på öret?
394
1
När man köper varor från andra länder inom EG kan man uppge sitt VAT nr varvid säljaren inte lägger på någon moms. Man ska sedan i Sverige beräkna en ingående och utgende moms. Du kan läsa mer om detta i Skatteverkets broschyr om moms vid utrikeshandel SKV560 på www.skatteverket.se [br][br]Köparen redovisar momsen[br]Företag i andra EG-länder kan sälja varor till dig utan[br]moms om du uppger ditt giltiga momsregistre ringsnummer[br]till säljaren. Det är då du själv som ska beräkna[br]momsen på varuvärdet och redovisa den.[br]Denna form av omvänd skattskyldighet kallas ofta för[br]gemenskapsinternt förvärv. För den moms som du[br]själv beräknat har du avdragsrätt enligt samma regler[br]som gäller för annan moms. Du redovisar inköpen i[br]en särskild ruta i skatte deklarationen.[br]Du måste redovisa moms i Sverige[br]Om du är momsregistrerad i Sverige men säljaren[br]ändå tagit ut moms i ett annat EG-land måste du[br]ändå be räkna och redovisa svensk moms. Den[br]svenska moms en beräknar du på priset inklusive[br]den utländ ska momsen. Detta gäller även om du[br]åberopat ditt moms registreringsnummer.[br]För att undvika att varan beskattas i båda länderna[br]måste säljaren skicka en ny faktura utan moms. Säljaren[br]kan då kreditera eller återbetala momsbeloppet[br]till dig.[br][br]Du använder normalt koderna 10, 20, 30 och 48 i din skatteklaration och avjämnar till hela kronor. Differenserna kan du boka upp på öresutjämningskontot 3740.[br][br]När du handlar från länder utanför EG finns där ingen moms från leverantören. Tullverket är taxeringsmyndighet och beräknar en eventuell svensk moms som du kan dra av.
Ulf Bjarme
2066
2
I bokföringen avrundar du normalt till två decimaler, i skattedeklarationen "klipps" decimalerna, dvs avrundas nedåt till närmsta krona.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
tack så mycket för era svar. :)[br][br]Det är verkligen mycket att hålla reda på när man är ny företagare. (iofs annars också, men det känns lite överväldigande just nu).[br][br]Tyvärr åkte jag på att betala moms i landet innanför EU, då jag gjorde lite knas i beställningen (fanns ingenstans där jag kunde säga att jag var ett företag, men kom på först i efterhand, när jag fått varorna, hur jag kunde ha gjort istället)[br]Men ser det som ett typiskt nybörjarmisstag.[br][br]Har ännu inte fått de övriga grejorna, så det ska bli spännande att se hur det ser ut där, och hur mycket tullen kommer gå på.[br][br]Svenska momsen ska jag då alltså beräkna som 25 % (det blir väl köpesumma*0,2 man räknar ut den som  :-\ )[br][br]Tack så mycket för era svar.[br]De hjälper mig massor.  :)
17
Fast kan man såhär i efterhand ta kontakt med leverantören och säga att man egentligen skulle beställa som företag och uppge sitt VAT nummer, eller är det helt kört denna gång?[br][br]*funderar på om jag ska ta kontakt med dem eller ta detta som en läxa till nästa gång*
17
Har mailat leverantörerna nu i alla fall och beskrivit mitt misstag.[br][br]Så nu är det väl bara att vänta och se om de kan rätta till det eller inte. *hoppas*[br][br]Annars får jag se det som en läxa till nästa gång.  ;)  :D
394
1
Svenska momsen ska jag då alltså beräkna som 25 % (det blir väl köpesumma*0,2 man räknar ut den som  :-\ )[br][br]Den utländske leverantören ska skicka dig en ny faktura utan moms om det fungerar som det är tänkt. Gör han inte det ska du ändå [u][b]beräkna svensk moms med 25% på inköpssumman.[/b][/u]
Ulf Bjarme
17
då var det som jag trodde (kanske beskrev lite tokigt). [br][br]Tack så mycket.  :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.