Bokföring: Sälja en fodran till annat bolag

7
Hej!

Jag har en fodran till en kund som efter upprepade påminnelser helt skiter i att betala.  Grrrrr
Ingen anledning till detta eller någon form av bestridande har inkommit.
Denna fodran ligger i en enskild firma som nu kommer att avvecklas pga av att ett aktiebolag har bildats för att ta över hela verksamheten.

Beslut är taget att gå vidare till inkasso. Enligt inkassobolaget kan hela indrivningsprocessen göras från aktiebolaget vilket jag hade föredragit. Inkassobolaget kommer då att skriva att fodran är övertagen av aktiebolaget.

Hur gör jag rent bokföringsmässigt för att flytta skulden från den enskilda firman till aktiebolaget? Betalar aktiebolaget fodran med referens till aktuell faktura och sedan skapar en fodran på kunden i fråga? Någon som har möjlighet att förtydliga vilka transaktioner som sker?

Är vi rätt på det att göra på detta sätt?
2360
37
Vid enskild firma är personen personligen ansvarig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
[quote author=lars arenander link=topic=4738.msg22980#msg22980 date=1229083509][br]Vid enskild firma är personen personligen ansvarig.[br][/quote][br][br]Hej![br][br]Tack för ditt svar. :) Skulle du vilja utveckla det lite? Jag är medveten om att personen är personligen ansvarig vid enskild firma, men på vilket sätt påverkar det ärendet? Går det inte att sälja fordran vidare pga detta?
450
Skicka din fordran vidare till kronofogden direkt.[br][br]Om de överklagar så kanske du har bevis på att ni har någon typ av avtal och då driver de in pengarna åt dig. [br][br]Flytta ej din fordran till ett annat företag... Då kommer de dribbla bort dig.[br][br]Vilka summer rör det sig om...? [br][br]Har själv en fordran på ett ab på 175500:- som ligger hos kronofogden och vi bara väntar på att de kommer bli personligt ansvariga för detta....Lars Vet mera...
1165
Klart du kan sälja fordran till det nya bolaget så att du får allt snyggt avslutat i den enskilda firman.[br][br]Det finns regler för hur gamla fordringar skall värderas. Jag tror att om du kontaktar din revisor som du har på aktiebolaget så kan denna rabbla det ur huvudet. Det handlar om att man brukar skriva ned en fordran med x% efter y dagar och z% efter ytterligare y dagar etc. Efter en viss tid kan man sätta upp hela beloppet som en befarad kundförlust.
450
Tror jag missförstod frågan :OMG
7
Hejsan![br][br]Tack för alla svaren. Det löste sig tillslut genom att jag meddelade min kund att jag skickar vidare fordran till inkasso. Då kom pengarna direkt.  :P
Space:[br]DET var väl den bästa julklappen man kunde tänka sig?[br][br]God Jul![br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.