Svårt att sköta bokföringen själv?

25
Sitter och har fruktansvärt ont i magen just nu.  🙁

Har just insett att jag inte längre kommer klara av att ha en revisor. Mitt företag är fortfarande för litet och är fortfarande i uppstarts-fasen, vilket innebär att min revisor nu är för dyr.

Jag vill inte lägga ner hela företaget på grund av det här, utan tänkte nu istället ta över bokföringen själv.

Är det svårt att sköta bokföringen själv?
Är det mycket extra man måste tänka på då man importerar från länder utanför EU?

Känner mig väldigt rådvill just nu. Vill verkligen driva mitt företag framåt, men är lite rädd samtidigt att vara tvungen att sköta bokföringen själv. Det känns så stort.  ???
www.tillfest.se
17
Är det den löpande bokföringen du tänker på?[br]Innefattar det även att förbereda inför bokslut?[br]Vad är det för bolagstyp?[br]Hur mycket omsätter du?
1165
15
Antingen kan man bokföring, och då är det inte så mycket som kan bli jättefel. Eller så kan man det inte, och då får man lära sig.  ;D[br][br]Det brukar finnas en hel del kurser i bokföring som anordnas av studieförbunden runt om i Sverige som kan vara en bra början.[br][br]Ett annat alternativ för dig kan vara att kolla med andra bokföringsbyråer om de är billigare. Det är en del jobb med att importera, tulldeklarationer och sådant skall ju ordnas, och det kan bli en del valutakursdifferenser, bankavgifter och så att hålla ordning på. [br][br]Jag sköter bokföringen i företaget själv, men har en timme i månaden med en bokföringsfirma där vi går igenom sådant jag är osäker på. Det känns rätt så tryggt och hon får hjärngymnastik istället för tråkgöra som hon säger själv.
25
Tänker både på den löpande bokföringen, bokslut och deklaration.[br][br]Det är Enskild Firma jag har, och omsätter inte speciellt mycket alls.[br]Max 30 000.[br][br]Har en revisor som kan ställa upp och lära mig bokföringen (samma revisor som haft hand om den fram till nu )[br][br]Har även kontakt med ett annat företag, som har revisorer som man kan ringa för att få svar på olika frågor man har.[br][br]Så jag har väl egentligen rätt bra förutsättningar för att klara allt gällande bokföringen själv..[br]Men känns ändå mer än måttligt pirrigt. [br][br]Har även ringt till andra bokföringsbyråer, men alla ligger i samma prisklass ungefär = för dyrt för mig just nu.  :(
www.tillfest.se
394
1
Börja med att läsa bokföringsnämndens skrift "Att föra bok"[br][br][url=http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx]http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx[/url]
Ulf Bjarme
450
Om du tidigare har haft revisorns hjälp kan du kanske se på tidigare år hur varje sak är bokförd. [br]
20
Jag hade stor hjälp med att börja läsa pdf-en som går att ladda ner här: http://www.unicell.se/?s=7[br][br]Där beskriver man grunderna på nybörjarnivå och vad bokföringen går ut på.
2360
49
Du sa 30´var det per månad eller totalt, är det tidigare kan skv ev. klassa det som hobby och där går gränsen för moms om den inte är ändrad. och då lär du knappast behöva revisor inte annars heller. Man behöver inte krångla till saker och ting.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
Jag tipsar ju starkt för Visma Enskild Firma som bokföringsprogram[br]"Din egen lilla revisor"[br]Ingen debet/kredet att hålla reda på, du klickar i alla rutor i början av programmet om du köper från ett icke-EGland eller ej.[br]Om du sköter det propert blir din deklaration rätt också - Programmet gör den åt dig!
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.