registrera firma nu? även om verksamhetn inte går igång förrän 2 månader? momsnr

96
Hej har tänkt att registrera min enskilda firma på https://www.foretagsregistrering.se/

Men eftersom jag inte kommer dra igång verksamheten inom 2 månader pga av planering undrar jag om det är värt att registrera och betala nu?
Vad händer om skatteverket ser att jag har registrerat min enskilda firma men på 2 månader har inga avgifter/inköp osv använts förutom inköp av domänadress och webhotell som kräver att man har momsnummer innan man får registrera sig?
Blir det krångligare för mig vid bokföring om jag startar nu än om 2 månader :S ?

Jag behöver dock momsnummer för en av mina leverantörer innan jag får fortskrida, därav undrar jag hur jag ska gå tillväga? Att betala de 800 kr för boalgsverket gör ingenting, men frågan är hur skatteverket ser på detta och bokföring och sånt...
Förresten de 800 kr är en engångskostnad antar jag?
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1165
Skatteverket bryr sig inte alls om att det är stiltje de första två månaderna, det mycket vanligt. Huvudsaken är att du kan visa vad du levt på för pengar om de frågar.[br][br]Registreringsavgiften är en engångsavgift, bokföringen blir inte krångligare (tvärtom är det väl skönt att man kan bokföra några verifikat i lugn och ro och lära sig hur det fungerar).
96
Tack för det snabba svaret, tryggt att höra!
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
8
Följdfråga:[br][br]Kan man registrera ett företag i förväg? Jag tänkte dra igång den 1/7-09 och ha ett förlängt räkneskapsår på 18 måndaer. kan jag ansäka om FA-skatt redan nu men med brasklappen att firman startas den 7/1? Eller blir start datum samma sekund som man tilldelas en FA-skattesedel?[br][br]Jag skulle vilja komma igång rätt fort när det är dags och inte spendera en månad på att väga på skattesedeln,
2066
2
Du kan fylla i ansökan och välja startdatum har jag för mig. Annars spelar det ingen som helst roll om du har företaget igång utan omsättning de första två månaderna. Så länge företagets syfte är att bedriva näringsverksamhet och du på något vis kan hävda det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
8
Hej,[br][br]Jag är inte så oroad av att företaget inte genererar cash den första tiden. Det kommer den att göra från dag ett då jag kommer föra in privata varor i firman som läggs ut till försäljning redan samma dag om ingen regel hindrar detta. Det var främst därför jag undrade om man kunde ansöka i förväg. Det blir nämligen full rulle från start och det vore skönt om allt var klart redan då.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.