Kontering vid Vinstmarginalbeskattning...och lite annat.

8
Hejsan,

Mitt första inlägg får bli ett par tråkiga frågor om konton. Jag har tänkt att starta en Enskild firma under året. I stort handlar det om import av begagnade varor från privatpersoner i EU som säljs vidare i sverige. Jag kommer att använda mig av Vinstmarginalbeskattning.

Affärsiden fungerar och det har hitills varit något av en hobbysyssla som jag vill driva lite hårdare för att se om det går att tjäna lite större slantar trots skatter och annat otäckt.

Överlag så finns det beklämmande lite att läsa om just VMB, mest lite grundläggande regler som inte ens folket på skatteverket verkar vara så där jättehemma på. Men efter en jäkla massa sökande på internet och en massa samtal till skatteverket så är jag nu i princip på det klara med hur allt fungerar i teorin och känner till alla möjligheter med kombinationen Enskild Firma och VMB. Vad jag däremot saknar är grundläggande kunskap i bökföring och framför allt kontering.

Jag har kikat på en massa bokföringsprogram, Unicell, Visma, och Hogia t.ex men tyckt att de verkar för krångliga, dyra, begränsade eller något annat. I slutändan fastnade jag för Reko. Jag tankade ned en demoversion och började leka lite med fiktiva poster men märkte snabbt att jag inte har någon som helst aning om vilka konton jag behöver lägga till. Naturligtvis kommer jag att försöka läsa mig till en del via t.ex boken redovisa rätt, men skulle uppskatta om någon kunde hjälpa till med lite standarkonton under tiden.

I stort kommer jag ha följande utgifter:

1) Inköp av en del inventarier, typ lagerhyllor, förvaringsboxar och dylikt
2) Inköp och utgifter för paketeringsmaterial, frimärken samt postpaket.
3) Inköp av begagnade varor från EU, via banköverföring samt olika betalsystem (paypal, bidpay osv)
4) Inköp av en del reservdelar för reparationer.
5) inköp av dator/mobil samt betalning av telefon/internet.
6) betalning av provisionsavgifter vid försäljning.

Endast följande inkomster:

Försäljning av Begagnade varor I sverige enligt VMB.

Övrigt:

Egna insättningar kontant.
Överföring av privat varulager till firman. (utgift?)

Vore tacksam för kontohjälp och generella tips om någon här har pysslat mycket med VMB.

/Max

1324
2
Tycker du skall köpa denna bok. [br][br]http://www.blinfo.se/GoToProduct.do?id=red[br][br]Där hittar du det mesta. Plus att allt är riktigt beskrivet till skillnad från mycket på nätet. [br][br]Hans
8
Mmm.....[br][br]Köpte boken (den för enskilda firmor och förenklat årsbokslut) och viss kommer jag ha nytta av den i framtiden. Men en sak behandlas lika flyktigt som på nätet. Egen insättning av privata begagnade varor.[br][br]Säg att jag har privata begagnade varor för 100.000 som jag ska föra in i firman. Hur konterar jag det? På samma sätt som övriga varuinköp? Vilket blir motkontot? Det påverkar ju inte kassan eller bank som vanliga varuinköp gör.[br][br]Jag har ett ganska utförligt värderingsdokument som kommer att länkas till verifikationen. Men i övrigt, behövs det något särkillt?[br][br][br]
2066
2
K/2018 Egen insättning[br]D/4010 (eller lämpligt konto beroende på vad det nu är för saker)[br][br]Bokföringsmässigt spelar det ingen större roll om du "handlar" av dig själv eller av någon annan, det kan ha betydelse skattemässigt eller lagligt. Om din värdering stämmer borde det inte vara något problem. Personligen skulle jag låta min revisor skriva under på det och även reda ut skattekonsekvenser, även om det nu inte spelar så stor roll på 100 000.[br][br]Har de andra frågorna ordnat upp sig?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
8
Egentligen är det mer än 100.000, jag har inte värderat färdigt ännu, men det kommer röra sig om cirka 150.000-200.000 kr i värde.[br][br]Problemet är att det är varor som införskaffats över 10 års tid och ofta i klump. Dessutom saknas det någon firma/person i Sverige som kan/vill värdera detta. Eller det finns säkert ganska många personer som är rätt säkra på vad det hela har för värde, de flesta är dock mina konkurrenter och har inga kunskaper som jag själv inte besitter.[br][br]Den enda oberoende värderingsfirma jag hittat som har någon som helst koll är ett fransk företag som samlar in prisuppgifter från en mängd företag och privatpersoner. Några samtal med skatteverket resulterade som bäst i att personerna jag pratade med förstod svårighten i värderingen och tyckte att det BORDE vara ok att använda den franska firmans värdering om jag noga förklarar varför jag använder den och inte en svensk (icke existernade) motsvarighet.[br][br]Just ordet BORDE är alltid lite läskigt när man pratar med myndigheter, men ingen ville säga "ja ja, det är helt okej, kör på!" så det blir nog inte bättre än så. Och efterom just den inledande värderingen är det som hindrar mig och ställer till tvivel så får jag väl helt enkelt ta risken att jag råkar ut för någon sur icke förstående jäkel på skatteverket. Annars kan jag ju lika gärna lägga ned innan jag startat.[br][br]I övrigt tror jag inte att jag kommer ha några större problem. Förrutom vid lagervärderingar varje år då värderingen baserar sig på min privata kunskap om marknadspriser. (Som KAN skilja flera 100% efterom  det rör sig om auktioner). Men dom generellt har ett visst "standarvärde" dvs det som objekten normalt slutar på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.