Som angivet ovan lurar jag och en vän till mig på att starta en ny krog.
Vi är förvisso båda unga och saknar erfarenhet och faktisk kunskap om företagande, än dock är vi båda redo för att satsa och kämpa ivrigt de första åren för att få det att gå runt.
Det här ligger nu i sitt nyfödda stadie från idé till faktisk planläggning för utformande.
Vårat mål är att skapa en liten restaurang med god, billig husmanskost/bakismat och alkoholserveringstillstånd. På sikt kommer det att förändras till att bli mer krogmiljö för fest på helger, och lunchställe under veckan.
Målgruppen är ungdomar, studerande och nyvuxna.
Jag har frågor till er,
alla svar är välkommna och mycket skattade.
Men var god försök hålla er till ämnet och att vara saklig, för vi är som sagt helt gröna. :blink
1. Ny lokal, nytt kök
Frågan lyder: Köpa befintligt eller bygga eget från grundstenen?
Enligt folkmun är det en dålig idé att starta en krog från grund, men vi har goda förutsättningar med oss.
[li]Min vän har jobbat som storköksmontör ett par år och kan hela den där biten flytande med service, kostnader, mm. Han har också stort inflytande och kontaktnät inom den branchen så han kan mycket lätt lägga vantarna på god utrustning till vrakpriser.[/li]
[li]Vi är båda fackliga byggarbetare från grund och kan tillräckligt inom ämnet för att planera och konstruera på eget initiativ och bevåg.[/li]
På grund av priset på till exempel fettavskiljare, ventilationsystem och köksutrustning för flera hundra tusen, så är det ingen bra ide att som nybörjare starta från och med noll. Man bör hellre köpa ett sjunkande skepp och styra upp det.
Anlita fackmän som snickare, målare, elektriker, mm för att utföra interiört arbete är kostsamt. Materialkostnader bör också iaktas!
Med dessa aspekter som lutar lite i våran favör, är det fortfarande en dålig idé att börja på helt nytt? Finns det något mer av vikt att beakta, rent ekonomiskt?
2.a) När?
Det är lågkonjunktur nu, det märks från många håll.
Man ska alltid söka att vända en nackdel till ens favör, och jag tänker att när vinden vänder så kan det ge en knuff mot rätt riktning om man börjar vid startskottet.
När tror ni är mest lämpligt att skrida till verket för just denna verksamhet? Varför?
b) Var?
Läge är ju en mycket viktig punkt.
Staden Falun skulle gagna oss i vår verksamhet för att där har våra resurser och kontaktnät sitt säte. Vi är uppväxta där, vi känner människorna, vi hör vad som önskas, och staden med omnejd skriker efter ett bättre uteliv.
Stadens föga invånartal på 36.000 skapar dock misstankar om hur högt taket för expandering och faktiska intäckter kommer att bli.
Vårat andra alternativ vore mellanstorstäder, till exempel Uppsala, Örebro, Gävle.
Vad tror ni? Erfarna krögare kan gärna dela med sig av sin visdom!
c) Hur?
Prestanda och produktiv personal tillhör nyckelingrediensen förmodar jag.
Vilken sorts personal behövs och vilka kunskaper bör de ha? I åtanke för en mindre krog.
Bör något annat speciellt beaktas vid starten av en sådan verksamhet?
3. Företagsform!
Säg vad du tycker passar profilen bäst och motivera gärna varför!
Vi har ett kapital på över 100.000 och vågar satsa. Vi vill expandera och få gynnsamma intäckter, trots att det kan vara svårt i branchen.
Tack för att ni har tagit er tid att läsa igenom detta,
Jag är flerfaldigt tacksam för all hjälp och konstruktiv kritik Jag kan få.
Eran röst kan vara avgörande!