Konkurrenter säljer under inköpspris

68
Nu har jag stött på ett litet udda problem.
Har en stor konkurrent till mig själv - nyligen ändrades alla priser på klot p.g.a. kronans försvagande mot euron (bouleklot köps från frankrike).

Igår så ringde en kund till mig och konstaterade att jag var dyrare än mina konkurrenter. Sen tog jag fram miniräknaren och tittade på importörens utpris: de tar alltså mindre betalt än vad de får betala i inköp...

Är de bara  :OMG

Eller ska jag  :vissla

och känna skadeglädje?

eller ska jag misstänka att jag blir lurad?
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
2360
49
är det samma klot från samma ställe så kanske han köper mycket mer och har extrabonus. Annar är det en fördel att ta ett snack med leverantör. Det finns så mycket fula tricks, och det här är inte ovanligt, jag känner till det sedan början på 60-talet. Ha minst 3 leverantöre är ett gott råd från mig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
109
1
Kan de ha ett gammalt lager som de köpt in när kronkursen var bättre?
1165
16
Du kan ju alltid "känna" lite på dem genom att beställa lite saker av dem. Är det billigare än du får betala hos leverantör så kan du tjäna en slant. Men framför allt så hör man rätt snabbt om det handlar om lagervaror eller om det bara är du som har fått en prisökning.[br][br]Prisökningar kan man också räkna bakåt på för att se om de har någon bäring i verkligheten med försämrade valutor. Det går väl också att kolla prisnivåerna genom att titta runt hos andra europeiska återförsäljare. Omvärldsbevakning är viktigt.
68
Det är just det - vi köper från samma importör. Det har gått upp för mig att de inte har ett dyft i lager = dags att höja priserna.[br][br]Jag har 3 leverantörer. Företagen som importerar har ensamrätt på det så jag kan inte mycket mer än flyta med i kostnadsdjungeln.[br][br]Men trots det ska jag kolla med leverantören, det låter inte vettigt.
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera
720
3
Säljer ni bara till kunder i Sverige, både du och din konkurent? Får man betalt i Euro så har man ju inte fått några dyrare inköp bara pga växlingskursen, i synnerhet inte om man pengarna kvar på ett Eurokonto och inte behöver bry sig om kursförändringar överhuvudtaget
68
[quote author=Redkon link=topic=5048.msg24393#msg24393 date=1235815970][br]Säljer ni bara till kunder i Sverige, både du och din konkurent? Får man betalt i Euro så har man ju inte fått några dyrare inköp bara pga växlingskursen, i synnerhet inte om man pengarna kvar på ett Eurokonto och inte behöver bry sig om kursförändringar överhuvudtaget[br][/quote][br][br]Såvitt jag vet är det bara svenska kunder som handlar, jag har bara sålt till svenskar hittils. Men som sagt. Jag låter helgen gå så får jag ta ett snack med importören/leverantören
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera
456
4
Det kan ligga mycket bakom prissänkningar och i dagens läge gör nog ånga lite vad som helst.[br][br]Kolla så att dom inte bara kör med en tillfällig kampanj[br][br]Är detta lockpriser för att sälja en annan dyrare vara?[br][br]Är det e-handel? Har dom kanske höjt fraktpriserna i motsvarande grad?
68
[quote author=DEJI link=topic=5048.msg24398#msg24398 date=1235826546][br]Kolla så att dom inte bara kör med en tillfällig kampanj[br]Är detta lockpriser för att sälja en annan dyrare vara?[br]Är det e-handel? Har dom kanske höjt fraktpriserna i motsvarande grad?[br][/quote][br][br]Nope[br]Nope[br]Ja, Nope.[br][br]Du kan ju reka själv och jämföra: bouleservice.se gentemot boulebutiken.se[br][br]Vad jag [b]alltid[/b] pekar på när det gäller mina kunder, är att skillnaden mellan E-butik och nästan-e-butik som jag har, blir den personliga kontakten. Jag behöver inte fylla i sida upp och sida ner med leveransuppgifter, varudeklarationer. Det är min idé med hela mitt företag. Nog för att det är smidigare när en kund fyller i ett script, betalar och överlåter resten till mig, men det funkar inte för en person som aldrig spelat förr eller är helt ny i "branschen".
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera
2360
49
Ett annat alternativ är att de kanske håller på att lägga av och säljer ut så mycket som möjligt innan konkurs, inte helt ovanligt. Själv köpte jag mina första bouleklot i Paris i början av 60-talet och var med och spelade på Häringe slott i Haninge en gång i tiden men mot värdsmästare heller svenska mästaren rådde jag inte på. Jag var även intruktör under några år och jösses sår roligt jag hade och vilka följdverkningar det fick. Saker jag aldrig hade fått uppleva utan boule.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
Synd att sporten är så "gamlings-stämplad" (det betyder alltså att ungdomar vägrar umgås med äldre, trots att det är sport).[br]Startade en kampanj med något som kallas "Klubbavtal" - rabattstegar för klubben - för att på så vis få fler (och behålla) kunder.[br][br]Dessvärre är skräcken för ordet "avtal" en folksjukdom.  :trost
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera
2066
22
Vad får dig att tro att de inte helt enkelt har varit bättre på att förhandla med leverantören?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
68
[quote author=Jonathan link=topic=5048.msg24418#msg24418 date=1235860143][br]Vad får dig att tro att de inte helt enkelt har varit bättre på att förhandla med leverantören?[br][/quote][br][br]Vet jag inte - Troligen är väl fallet så
www.bouleservice.se
Bouleservice på Tradera

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.