När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Nu har jag stött på ett litet udda problem. Har en stor konkurrent till mig själv - nyligen ändrades alla priser på klot p.g.a. kronans försvagande mot euron (bouleklot köps från frankrike).
Igår så ringde en kund till mig och konstaterade att jag var dyrare än mina konkurrenter. Sen tog jag fram miniräknaren och tittade på importörens utpris: de tar alltså mindre betalt än vad de får betala i inköp...
är det samma klot från samma ställe så kanske han köper mycket mer och har extrabonus. Annar är det en fördel att ta ett snack med leverantör. Det finns så mycket fula tricks, och det här är inte ovanligt, jag känner till det sedan början på 60-talet. Ha minst 3 leverantöre är ett gott råd från mig.
Du kan ju alltid "känna" lite på dem genom att beställa lite saker av dem. Är det billigare än du får betala hos leverantör så kan du tjäna en slant. Men framför allt så hör man rätt snabbt om det handlar om lagervaror eller om det bara är du som har fått en prisökning.[br][br]Prisökningar kan man också räkna bakåt på för att se om de har någon bäring i verkligheten med försämrade valutor. Det går väl också att kolla prisnivåerna genom att titta runt hos andra europeiska återförsäljare. Omvärldsbevakning är viktigt.
Det är just det - vi köper från samma importör. Det har gått upp för mig att de inte har ett dyft i lager = dags att höja priserna.[br][br]Jag har 3 leverantörer. Företagen som importerar har ensamrätt på det så jag kan inte mycket mer än flyta med i kostnadsdjungeln.[br][br]Men trots det ska jag kolla med leverantören, det låter inte vettigt.
Säljer ni bara till kunder i Sverige, både du och din konkurent? Får man betalt i Euro så har man ju inte fått några dyrare inköp bara pga växlingskursen, i synnerhet inte om man pengarna kvar på ett Eurokonto och inte behöver bry sig om kursförändringar överhuvudtaget
[quote author=Redkon link=topic=5048.msg24393#msg24393 date=1235815970][br]Säljer ni bara till kunder i Sverige, både du och din konkurent? Får man betalt i Euro så har man ju inte fått några dyrare inköp bara pga växlingskursen, i synnerhet inte om man pengarna kvar på ett Eurokonto och inte behöver bry sig om kursförändringar överhuvudtaget[br][/quote][br][br]Såvitt jag vet är det bara svenska kunder som handlar, jag har bara sålt till svenskar hittils. Men som sagt. Jag låter helgen gå så får jag ta ett snack med importören/leverantören
Det kan ligga mycket bakom prissänkningar och i dagens läge gör nog ånga lite vad som helst.[br][br]Kolla så att dom inte bara kör med en tillfällig kampanj[br][br]Är detta lockpriser för att sälja en annan dyrare vara?[br][br]Är det e-handel? Har dom kanske höjt fraktpriserna i motsvarande grad?
[quote author=DEJI link=topic=5048.msg24398#msg24398 date=1235826546][br]Kolla så att dom inte bara kör med en tillfällig kampanj[br]Är detta lockpriser för att sälja en annan dyrare vara?[br]Är det e-handel? Har dom kanske höjt fraktpriserna i motsvarande grad?[br][/quote][br][br]Nope[br]Nope[br]Ja, Nope.[br][br]Du kan ju reka själv och jämföra: bouleservice.se gentemot boulebutiken.se[br][br]Vad jag [b]alltid[/b] pekar på när det gäller mina kunder, är att skillnaden mellan E-butik och nästan-e-butik som jag har, blir den personliga kontakten. Jag behöver inte fylla i sida upp och sida ner med leveransuppgifter, varudeklarationer. Det är min idé med hela mitt företag. Nog för att det är smidigare när en kund fyller i ett script, betalar och överlåter resten till mig, men det funkar inte för en person som aldrig spelat förr eller är helt ny i "branschen".
Ett annat alternativ är att de kanske håller på att lägga av och säljer ut så mycket som möjligt innan konkurs, inte helt ovanligt. Själv köpte jag mina första bouleklot i Paris i början av 60-talet och var med och spelade på Häringe slott i Haninge en gång i tiden men mot värdsmästare heller svenska mästaren rådde jag inte på. Jag var även intruktör under några år och jösses sår roligt jag hade och vilka följdverkningar det fick. Saker jag aldrig hade fått uppleva utan boule.
Synd att sporten är så "gamlings-stämplad" (det betyder alltså att ungdomar vägrar umgås med äldre, trots att det är sport).[br]Startade en kampanj med något som kallas "Klubbavtal" - rabattstegar för klubben - för att på så vis få fler (och behålla) kunder.[br][br]Dessvärre är skräcken för ordet "avtal" en folksjukdom. :trost
[quote author=Jonathan link=topic=5048.msg24418#msg24418 date=1235860143][br]Vad får dig att tro att de inte helt enkelt har varit bättre på att förhandla med leverantören?[br][/quote][br][br]Vet jag inte - Troligen är väl fallet så