AB eller Ekonomisk förening?

1
Håller på och startar upp ett åkeri och funderar över bolagsform, eller rättare sagt hängt upp mig mellan AB eller ekonomisk förening, har tidigare haft enskild firma men med stora investeringar etc. kändes AB som ett tryggare alt.
Men då jag är helt färsk på andra bolagsformer undrar jag vad skiljer AB och Ek-för. Jag ser mest likheter, dock kräver ju Ek-för. minst 3 fysika personer.
Då vi är 3 personer som ska dra igång detta undrar jag om det är fördel med det ena eller det andra?
Någon som har lite tips el. erfarenheter?  ???

//Daniel
1
Jag fann detta inlägg o jag söker efter en ekonomisk förening, inte någon åkeri-förening som er men tänkte bara tala om mina tankar om just ekonomisk förening. Om man är arbetslös som idag står många utan möjligheten att få något nytt arbete o tankar föds att starta något eget. Men lite skrämmande är det ju, visst jobba vill man men äventyra A-kassan eller att hamna på ekonomiskt obestånd vill man ju inte. Då har jag funderat på möjligheten att man utnyttjar en ekonomisk förening som är en juridisk person där man kan 'testa' sin ide. Fördelarna med en ekonomisk förening som INGEN annan företagsform har är att man har föreningsstadgar. Dessa fungerar som 'lagar' och det är otroligt viktigt att de är skrivna för föreningens säkerhet och för 100% trygghet av den enskilde medlemmen. Som sagt så MÅSTE föreningens stadgar vara skrivna så att ingen annan i föreningen kan göra påverkan på den enskilde medlemmen eller att en medlem kan äventyra föreningens verksamhet.[br][br]- Man kan skriva in skydd så att man inte blir lurad av sina kompanjoner, väldigt viktigt.[br]- Man har rätt att uppbära A-kassa under den tid som man inte har någon inkomst.[br]- A-kassan medger att man kan ha tillfälliga jobb upp till 75 dagar under en 300-dagars period om jag förstått rätt.[br][br]Själv tycker jag att detta verkar intressant och tycker det är väldigt underligt att man inte finner många sådana här typer av ekonomiska föreningar i samhället idag.
2360
49
Det finns även företag där man är anställd på timme eller dag inom sitt område utan att ha företag. Ett ex kan vara någon som skulle vilja starta upp men har ett ont öga til Kronofogden, då kan man naturligtvis komma överens men det behöver man inte tänka på i det andra fallet, detta gäller ju naturligvis även A-kassa.  Har man å andra sidan startplaner och ser en bortre parantes för utbetalning  så har man iaf möjlighet och tid att göra allt förarbete för eget företag. Jag kan bara gå till mig själv. De för närvarande 10 viktigaste projekten ligger från ett ½ år till 20 år framåt. Det närmaste är den krigsskildring som ni kan läsa om i undertexten, som jag hoppas bli klar till i höst. När jag bekräftar bör ni vara på hugget om ni ska ha förstautgåva antingen till er själva eller flera till företaget som present.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.