Försäkring. Vad är rimligt att betala? Erfarenheter bra dåligt

17
Jahapp nu är det dags för en ny fråga från mig. Ni brukar ge himla bra svar så jag chansar på att ni har en uppfattning om det här också.

Jag har startat ett företag som erbjuder tjänster på nätet. Har inte lanserat sajten riktigt än, men jag hoppas kunna göra det inom en vecka och det kan ju vara en fördel att ha en vettig försäkring ifall något oförutsett skulle hända.

Om jag förstår det rätt så behöver jag en försäkring för själva företaget och även en personförsäkring eftersom jag inte är anställd längre.

När jag gjorde min affärsplan så kollade jag upp försäkringar och det bästa allternativet då var Länsförsäkringar där jag får betala drygt 100kr/månaden i företagsförsäkringen och 2000 kr/månad i personförsäkring. Nu är den offerten från oktober förra året så den gäller ju inte längre, men förhoppningsvis är det ungefär samma siffror vi talar om.

Vad tror ni om detta? Rimligt? Bra försäkringsbolag eller finns det bättre? Något jag bör tänka på?
1165
Det som är viktigt är att man har en försäkring som är anpassade efter de förhållanden man har. Ansvar, stillestånd, rättsskydd & egendom är obligatoriskt anser jag, och naturligtvis på nivåer som kan vara relevanta för dig. Transportförsäkring kan vara bra om man transporterar stora värden själv. 100kr/månad, eller ens 200kr för ett bra sådant paket är inget att bråka om.[br][br]Personförsäkringen är ju så väldigt individuell, så den är svårt att yttra sig om.
17
Jag har ju kontor med datorer och sånt som hör företag till vad gäller dokumentation, program mm. Inte så stort inköpsvärde egentligen i sammanhanget. Eftersom jag inte säljer något fysiskt så är det inte massa saker som ska skickas fram och tillbaka. Däremot känns det som man bör ha någon form av rättsskydd eller vad det kan kallas. Om man skulle bli stämd eller om man själv måste stämma någon. Självklart inget jag tror ska hända, men man måste ju ha med det i åtanke. [br][br]Tycker personförsäkringen nästan är svårast. Men den är väl svårast för er att uttala er om också  :D[br]
2360
37
De försäkringar du pratar om är antagligen helt värdelösa för en bra försäkring är dyr och då är frågan om det är värt det. Mitt svar är nej, och då ser jag till mig själv. Däremot tycker jag att en hemförsäkring är något man bör ha, men den är ju privat.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
17
Hur menar du att dom är värdelösa? Även privatförsäkringen (med pensionssparande)?[br][br]Hemförsäkring har jag självklart på huset.
2066
2
Jag har hittills fått bra intryck av Länsförsäkringar (ett gäng företag-/transport-/pensionsförsäkringar samt hemförsäkringen).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
17
Är det så att hemförsäkringen täcker även juridiska biten för min del? Företaget är en enskild firma och bedrivs alltså hemifrån. Jag tror ju inte något juridiskt ska hända men OM så vill jag inte stå där med med rumpan bar. [br][br]Personförsäkringen är väl mer för egen skull antar jag. och att jag får ett pensionssparande
1324
2
Hemförsäkringen täcket inte det juridiska. [br][br]Dessutom allt som du har i hemmet men är företagets (Räkna med att dom vill se din bokföring vad du dragit av för typ datorer, skrivbord , verktyg osv) täcks inte av hemförsäkringen. [br][br]Hans
17
Nej det var ju det jag trodde. Men då måste jag väl ha en företagsförsäkring trots allt? Blir lite förvirrad nu.  :blink[br][br]Hjäääääälp![br][br]Hur har ni andra med försäkringar? Tänker främst på er med mindre företag, men andra får självklart också svara.
1324
2
Ringde runt en massa 2005. Och då var Länsförsäkringar billigast. Så det har jag haft sedan dess. [br][br]Hans
1165
Jag har två försäkringar hos Dina Försäkringar, gamla sockenbolagen, bägge för aktiebolag. [br][br]Den ena berör mitt saksäljande företag, och den är billig. Vi pratar 124kr/månad och innefattar då också en transportförsäkring. Den andra är för mitt konsultande företag, och den kostar desto mer eftersom det finns en rätt så stor ansvarsförsäkring i den. Premien varierar med hur mycket jobb jag gör och antal skadefria år. Om jag hade verkat i en bransch där certifiering förekommer hade innehavet av en sådan sänkt premien.
44
Vi har Trygghansa - för att vi har en stor industrifastighet där, och då har vi tagit företagsförsäkringen där också. Men Trygghansa verkar klara sig i de flesta jämförelser ändå (Länsförsäkringar har försökt ett ANTAL gånger, men de ligger typ 250% över Trygghansa på fastigheten och då är det inte värt att byta, utan snarare förhandla med dem om företagsförsäkringen)[br][br]Lycka till // Zasa
Vill man så kan man

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.