Rätt bokföringsprogram ...

7
Hej,
Skulle vilja att ni hjälpte mig med att hitta rätt bokföringsprogram. Det finns ju hur många som helst!
Nedan har jag skrivit lite om mitt företag och mina behov.

Mitt företag:
Enskild firma
1-4 kunder i månaden
Inga anställda
Redovisning varje kvartal

Vad jag behöver:
Handel med utlandet (utanför EU)
Traktamente redovisning
Engångskostnad?
Användarvänlig?

Tack i förväg för alla svar och rekommendationer!
1324
4
Blir ju lite frågor på dina krav. Som kan göra stor skillnad i lösningen och pris. [br][br][quote author=TheSecret link=topic=5277.msg25484#msg25484 date=1240473411][br]Handel med utlandet (utanför EU)[br][/quote][br][br]Här är det ju stor skillnader om du bara köper från utlandet och/eller säljer till utlandet. [br]Sedan har du ju frågan om valuta. Klarar du att bokföra i SEK eller måste programmet hantera valutor också. [br][br][quote author=TheSecret link=topic=5277.msg25484#msg25484 date=1240473411][br]Traktamente redovisning[br][/quote][br][br]Har inte sett något bokföringsprogram som hanterar detta genom att knappa in avresedag/hemkomstdag och sedan får upp traktamentet. [br]Dock att bokföra en spec som man har är ju inget konstigt. Och det finns nog ett antal Excel varianter att ladda ner för att utför beräkningen. [br][br][quote author=TheSecret link=topic=5277.msg25484#msg25484 date=1240473411][br]Engångskostnad?[br][/quote][br][br]Vad menar du med detta. Vill du inte ha annat än inköpskostnad men ingen årskostnad?? [br]Isåfall tror jag man är fel ute. Vår regering ändrar ju spelreglerna lite då och då och att då inte kunna ladda hem uppdateringar kan vara ganska dumt. Och då kräver dom flesta supportavtal per år. [br][br]Hans
7
Tack för svaret :) här kommer mina svar och frågor.[br][b][br]Blir ju lite frågor på dina krav. Som kan göra stor skillnad i lösningen och pris.[/b] [br]Va bra...då svarar jag på dem så du kan hjälpa mig :giggle[br][br][br][color=red]Handel med utlandet (utanför EU)[br][/color][br][b]Här är det ju stor skillnader om du bara köper från utlandet och/eller säljer till utlandet.[br]Sedan har du ju frågan om valuta. Klarar du att bokföra i SEK eller måste programmet hantera valutor också.[/b][br][br]Jag har redan köpt tjänster från utlandet och kommer någon gång att sälja till utlandet.[br]Valuta frågan är däremot krångligare att formulera. Men jag ger ett exempel:då jag har köpt tjänster från Dubai i AED (dirhams) vet jag inte om man borde bokföra i AED  eller SKR. finns det krav från skatteverket? eller kan jag själv omvandla och redovisa i SKR? blir ju inte så mycket jobb om man ska göra det ett par gånger i månaden![br][br][color=red]Traktamente redovisning[/color][br][b][br]Har inte sett något bokföringsprogram som hanterar detta genom att knappa in avresedag/hemkomstdag och sedan får upp traktamentet.[br]Dock att bokföra en spec som man har är ju inget konstigt. Och det finns nog ett antal Excel varianter att ladda ner för att utför beräkningen.[/b][br][br]Va bra... då har ja inga problem här![br][br][br][color=red]Engångskostnad?[/color][br][br][b]Vad menar du med detta. Vill du inte ha annat än inköpskostnad men ingen årskostnad??[br]Isåfall tror jag man är fel ute. Vår regering ändrar ju spelreglerna lite då och då och att då inte kunna ladda hem uppdateringar kan vara ganska dumt. Och då kräver dom flesta supportavtal per år.[/b][br][br]Som nyföretagare vill man ju dra ner på kostnaderna så mycket som möjligt, men din argument är bra. klart man vill uppdatera när regler ändras.[br][br]Någon rekommenderade Visma Administration 500 (3890kr ex moms, engångskostnad.) Är det något att ha?[br]
1324
4
OK. Du skall alltså ha ett program som klara försäljning till utlandet. [br]Då faller vissa program bort. [br][br]Man skall ju alltid bokföra i Svenska kronor. Frågan är dock hur man gör fakturor till kund. [br]Själv gör jag en faktura i mitt bokföringsprogram på Svenska kronor. Men denna skickar jag aldrig till kunden. Sedan har jag en Excel faktura där jag knappar in samma saker men i kundens valuta + fakturanummer jag fått från mitt system. Det skickar jag till kund.[br]När jag sedan får betalt blir det lite valatadiff som jag bokför som just valutadiff.[br][br]På detta sätt har jag tagit bort kravet på ett bokföringssystem som klarar att hantera valutor och då tagit bort en nolla på priset. [br][br]Nu vet jag inte vad du har i omsättning. Men det finns ju regelr för Förenklat Bokslut för oss under 3 miljoner i omsättning. Och då tycker jag inte om  Visma SPCS admin då detta program inte supportar detta utan det blir en mer komplicerat bokslut med jobbigare deklaration.  Utan det är helt enkelt för större företag. [br][br][br]I princip är Visma SPCS Enskild Firma avsett för denna typ av företag. Men där kan du inte fakturera utomlands och hantera momsen automatiskt. [br][br]Dock finns det många bra program [br]EFredo.[br]Unicell [br]Blinfo[br]Mamut[br][br]mf. [br][br]Själv kör jag eFRedo för att priset 460:- per år är bra. Plus att det klarar det mesta. Dock kräver den lite kunskap om bokföring.[br][br]Hans
2066
22
[quote author=hfohrman link=topic=5277.msg25487#msg25487 date=1240499022][br][quote author=TheSecret link=topic=5277.msg25484#msg25484 date=1240473411][br]Traktamente redovisning[br][/quote][br][br]Har inte sett något bokföringsprogram som hanterar detta genom att knappa in avresedag/hemkomstdag och sedan får upp traktamentet. [br][/quote][br][br]Det brukar hanteras av de flesta löneprogram. Dock inte något som verkar behövas här.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
119
Jag skulle vilja slå ett slag för BLA Start. Jag har precis (för några dagar sedan) laddat ner demoversionen som fungerar (fullt ut) i 60 dagar. Jag ska helt klart köpa programmet (950 kr inkl 6 mån support/uppgradering), då det uppfyller mina specifikationer. Har tidigare jobbat i en äldre version av SPCS administration, men det här programmet är mycket bättre på de flesta sätt. Ska bli ett nöje (nåja) att göra det förenklade årsbokslutet nu i dagarna.[br][br]Det finns automatiska konteringsguider i programmet, men de har jag ännu inte provat - har konterat allt för hand hittills. Den ekonomiska översikten som programmet erbjuder är mycket bra tycker jag. Rekommenderas![br][br]Import/export inom/utanför EU är inga problem, man specificerar vilka konton som är momsfri försäljning och så vidare.[br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
7
Tackar för alla rekommendationer Hans ![br][br]Nu har jag installerat demo på dem flesta program och provat... BLA start är något i min smak (tack Peter). Lätt att använda och lätt att anpassa. jag tror att det blir den...[br][br]
1324
4
Björn Lundén har alltid varit bra på sina program. För att inte tala om dom 2 böcker som man får med i pdf format.[br][br]Nackdelen med BLA Start är väl att det saknar en faktura/kund/produktmodul?[br][br]Hans [br][br][br]
119
Ja, jag är då väldigt nöjd med BLA Start. Det var ju hur lätt som helst att göra det förenklade årsbokslutet! Förra året satt jag timmar och timmar (då var det iofs första gången också), men i år skedde nästan allt automatiskt med några knapptryckningar. Jag fattade först inte att det var klart... :)[br][br]TheSecret, varsågod! Jag tror nog att du blir nöjd. Jag har bara anpassat programmet lite, ändrat i kontoplanen och ändrat i momsredovisningen eftersom jag lagt några exportförsäljningskonton på icke-standardnummer, men det mesta verkar gå att anpassa iaf.[br][br]Hans - ja, böckerna (i pdf-format) är guld värda faktiskt! Kanonbra![br][br]/Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
822
51
Vi har samlat Sveriges bokföringsprogram och ställt 6 frågor till dem om bland annat varför man ska använda just deras program, vad det kostar och vilken support de erbjuder. Vi hoppas det kan hjälpa er att välja det som passar er bäst![br][br]Läs om deras [url=http://www.foretagande.se/Ekonomi/Sveriges-bokforingsprogram-granskas-av-Foretagande.se.html][b]svar och bokföringsprogram här[/b][/url].[br][br]Här kan du [url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4926.0/][b]rösta om vilket bokföringsprogram du använder idag[/b][/url].[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.