När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har sedan ett antal år eget företag inom webbutveckling.
Har byggt ett tidbokningssystem för en kund som använder den sedan drygt 2 år. Nu ska han samarbeta med ett annat företag, X, som är intresserade av att använda sig av samma tidbokningssystem.
Det diskuteras också mellan dem (min kund och X) att starta franchise, då kanske det blir så många som 50 st. nya franchise som ska använda bokningssystemet. Jag har inte all information, om det redan nu fanns ett antal företag klara för att använda sig av bokningssystemet eller om vi börjar med företag X och sedan tillkommer dem andra allteftersom.
Jag och min kund har en väldigt bra kontakt, vi umgås även privat. Nu ska vi ha ett möte i veckan för att jag ska få mer information om planerna framöver samt vilka ideer jag har om hur vi går vidare framöver med allt.
Vad är kutym? Ska jag (endast) få betalt för nyutvecklingen? Äger min kund hela systemet och kan ta 100% av betalningen för franchisarna (eller kan jag få ta en del av kakan)? Vi säger att man tar ut en årskostnad för att använda systemet, vem ska få pengarna? Min kund eller delar vi 50-50 eller annat sätt? Vad är brukligt?
Vore tacksam för synpunkter om hur man gör framöver. Är jag oklar om något, fråga!
Nu blir du nog mörkrädd... men vi har inget skrivet avtal.[br][br]Vi har arbetat efter mallen att vi har möten då han berättar vad han vill ha gjort, jag antecknar och sedan lämnar jag en offert, den godkänns och jag startar arbetet. Allt finns sparat i epost, men inte i någon avtalshandling.
Utifrån som jag tolkar som du skriver så har ni inga avtal som reglerar vad du sålt till kunden. Normalt brukar man göra en uppdragsspec och vad det innefattar som kunden köper. Om kunden köpt en överlåtelse med fulla rättigheter för vidare spridning äger denna rätten till det. Om sådan inte finns äger du sannolikt alla rättigheter och vad ni då bör diskutera är en licensieringslösning för hur många enheter som säljs.[br]Vad man kan ta i beaktande för licensiering är vilken rätt kunden ges, vilket pris som ska erläggas per licens och hur länge licensen löper. Du kan också binda kunden till att all vidareutveckling med och av programvaran skall ske av dig.[br][br]Men som sagt detta är nämnt lite som en tolkning utifrån hur du skriver. När det rör sig om många enheter licenser kan det faktist vara värt att man tar vägen via en jurist/advokat specialicerad på immateriell och upphovsrätt så att ni kan upprätta ett bra avtal som båda parter är nöjda med.
På fakturan står det på fakturaraden Internetpaket hemsida och i inforuta längst ner har jag skrivit att det gäller arbete gjort för ett tidbokningssystem.[br][br]På offerten står det att offerten gäller ett tidbokningssystem.[br][br]Jag ser nu ditt, Mojo, senaste svar. Tack, bra svar! Det är väl något liknande jag tänkt mig att vi ordnar, licensieringslösningen. Frågan är bara hur man gör med det ekonomiska. Du skriver att jag sannolikt äger alla rättigheter. Samtidigt är det han som ordnat den nya kunden X och sedan alla franchise (om allt blir av) och kanske ser sig som ägare till allt (då han betalat för systemet). Men min kund och jag har som jag skrivit en bra kontakt (vi spelar tennis 1 ggr/veckan samt golf (vi spelar ihop i klubbmästerskapen)hela sommarsäsongen) och kan diskutera oss fram till en bra lösning. Bäst kanske det är då att få det nedskrivet i ett avtal... :)
Det är ingen nackdel för dig att du har en god vän som agerar ÅF för dig och kotymt kan vara att ni kommer fram till en skälig överenskommelse för det. men det är enklast att det är du som tecknar avtalet om licensiering med den nya kunden och att din gode vän i så fall fakturerar dig för förmedlingen när den nya kunden betalat enligt vad ni kommit överens om.[br][br]Den nya kunden kommer således känna sig trygg att ha kontakt med utvecklaren om behov finnes för installation eller om något fel eller frågeställning skulle uppstå samt att denna inte kommer att ifrågasätta ersättningen som din goda vän önskar få.[br][br]Se till att ni får riktiga avtal och speciellt kring det som rör ev tvister samt var ev tvist skall lösas. Licensierngar av programvara är lätt hänt att det hamnar utanför sveriges gränser vid sådana tvister vill ni helst göra upp en en domstol där ni känner er bekväm. Det skall då framgå i avtalet.
Nu har jag fått svar i ett annat forum att "Tilläggas bör att om kunden betalat för själva utvecklingen (på samma sätt som konsulttjänster säljs) och inte bara en produktkopia så är saken en helt annan, då får du nog acceptera att kunden äger allt."[br][br]Är det någon här som känner till om det är korrekt?[br][br]
Med risk för att trampa folk på tåna. Jag gillar inte inlåsning. Det vi utvecklar till kunder är licensierat som öppen kod. Det gör att kunderna kan göra vad de vill med koden eller att välja någon annan utvecklare om de inte är nöjda med oss. Och att vi kan använda koden till andra kunder och projekt. Det har funkat för oss i 10 år.[br][br]Det finns naturligtvis tillfällen där kunden äger koden och vi har full sekretess men det är sällsynt.[br][br]Men har kunden betalat utvecklingen och ni inte har något avtal så bör nog kunden äga den och göra vad de vill, fast det är du som har upphovsrätten efter som du har skivit den, vilket borde betyda att du har rätt att använda den på andra ställen.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.