momsrapport ingående moms minus

10
Hej!

Jag har en enskild firma, är en nybörjare i bokföring och har en fråga. När jag gör en momsrapport i min bokföringsprogram (e-conomic) visas "ingående moms att dra av" som -xxxx kr. (alltså minus) Detta gör att 'moms att betala' blir mycket plus förstås. Vad beror detta på? Jag förstår inte riktigt.  ??? Egna uttag? Vad har jag gjort?
1324
4
Verkar konstigt. [br][br]Är du säker att du bokför köpen rätt. Så att alla moms (2641) ligger i Debit. [br][br]Hans
10
Ja, det känns mycket konstigt. Jag har kollat att alla 2641 ligger i debit, men jag kollar en gång till på en gång.
10
Nu har jag kollat och alla 2641 ligger på debet sidan, + på beloppet när jag kollar bokförde transaktioner i bokföringsprogrammet.  ???[br][br]När jag har betalat moms har jag bokfört betalningen...[br]DEBET [br]2611[br]2650[br][br]KREDIT[br]2641[br]2650[br][br]Det är rätt, eller? ???
720
3
Nu vet jag inte hur det bokföringsprigrammet fungerar men jag vet att andra program kan reagera på detta:[br][br]Du skriver att du debiterar 2641 "när du betalade momsen", vilket innebär att du har ett stort belopp bokat i kredit vid själva betalningen i maj. Ett program som enbart läser periodens transaktioner får då med den bokningen vilket gör att ingående moms skulle kunna vara större i kredit än i debet en period.[br][br]Det rätta datum att göra momsomföringen är inte när du betalar momsen utan den dagen momsavstämningen görs, dvs 30/3, 30/6, 30/9 och 31/12 om du ar tremånaders-moms.
1324
4
OK. Då är bara programmet dumt. Så det verkar bara som om fält 48 på momsrapporten visas som negativ.  Så du får väl skriva den riktiga rapporten som går till SKM (på nätet kanske) utan ett minustecken. Och egentligen kan inte fält 48 vara negativt. Det har jag erfarenhet av. Då blev allt fel  när jag skrev det en gång. Dom tog nämligen bort minustecknet. [br][br]Hans[br]
10
Aha. Detta är säkert vad problemet är. Jag kollar upp detta efter att jag har ätit, magen skriker  :). Tack!!
1324
4
Vad blir det för värde i fält 49 i momsrapporten? Är detta riktigt eller ej. [br][br]Hans[br][br]
10
[quote][/quote][i]Du skriver att du debiterar 2641 "när du betalade momsen", vilket innebär att du har ett stort belopp bokat i kredit vid själva betalningen i maj. Ett program som enbart läser periodens transaktioner får då med den bokningen vilket gör att ingående moms skulle kunna vara större i kredit än i debet en period.[br][br]Ja, jag har gjort detta fel!  :OMG  Men, nu vet jag![br][br]Det rätta datum att göra momsomföringen är inte när du betalar momsen utan den dagen momsavstämningen görs, dvs 30/3, 30/6, 30/9 och 31/12 om du ar tremånaders-moms.[/i][quote][/quote][br][br]Jag deklarerar/betala moms månadsvis. När jag skulle betala moms i juli (moms för maj) var momsrapporten "fel"; alltså fält 48 visades som negativ. Jag försökte få reda på felet men lyckades inte. Som lösning (skulle ta semester) räknade jag ihop själv vad ingående moms var för månaden och skrev in detta på Skatteverket e-deklaration på nätet. Nu försöker jag igen att få reda på vad problemet är. (Fält 48 i momsrapporten för juni också visas som negativ). Men om man bara tar bort minustecknet är siffran helt fel jämfört med det jag räknar manuellt. -1662 kr jämfört med 334 kr.[br][br]Nu från ditt förslag, för att kolla "dumma bokföringsprogrammet" bokförde jag momsomföring med sista dagen i månaden för datum.[br]DEBET [br]2611[br]2650[br][br]KREDIT[br]2641[br]2650[br][br]Resultat- momsrapporten visas samma negativa siffran i fält 48  >:( . Konstigt. Vet inte vad annars det kan vara. Föregående månader har funkat bra. Jag har blivit tokig på detta.
720
3
Då är det bara att börja felsöka. För att nu ta denna månad (juni), vad säger momsrapporten och vad har du för saldo på kontt för ing moms den siista juni och har du något Saldo på kontot den 1 juni, dvs innan du gör månadens första transaktion?
10
Det är för maj-moms när 'momsavstämning' och 'momsrapport' såg konstigt ut. Så jag tar maj månad istället för juni först. När jag tar upp en momsavstämning finns det olika 'saldo' ...[br]Bokförd moms Beräknad moms   Skillnad [br]Dessa Total finns för, inklusive och exklusive inköpta artiklar från utlandet [br]Ska jag ge dig alla?[br][br]En skillnad jag ser på momsavstämning för maj är en kolumn som heter "2641-direktposter". Här är beloppet negativt! Alla andra månader ett det ett positiv belopp![br][br]Saldon på kontot den 1 maj är 0 kr
10
Hej Redkon och Hans F[br][br]Det är löst! Har också pratat med e-conomic Support. Problemet med mina konstiga momsrapporterna är som Hans F skrev...[br][br][quote]Du skriver att du debiterar 2641 "när du betalade momsen", vilket innebär att du har ett stort belopp bokat i kredit vid själva betalningen i maj. Ett program som enbart läser periodens transaktioner får då med den bokningen vilket gör att ingående moms skulle kunna vara större i kredit än i debet en period.[br][br]Det rätta datum att göra momsomföringen är inte när du betalar momsen utan den dagen momsavstämningen görs.[/quote][br][br]Nu håller jag på att göra momsomföringarna på rätta datumen! Återföra de gamla transaktioner och göra nya med rätta datumen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.