Verifikation för konto 1620

Kurgan
Hej

Jag säljer massage mot kontantförsäljning med kvitto som verifikation. Normalt bokför jag den ökade tillgången mot "1911 Huvudkassa". Nu har det hänt att jag kommit överens med kunden att fakturera istället. Men min tolkning är att det ändå inträffar en affärstransaktion i det ögonblick tjänsten utförs (det kan ta några dagar innan jag fakturerar) och jag ska bokföra det mot "1620 Upparbetad men ej fakturerad intäkt". Vid fakurering inträfar en ny affärshändelse och även vid betalning. Mina frågor är två

1. Verkar ovanstående rimligt?
2. Vilken verifikation ska jag använda för den första transaktionen, det finns ju inget papper. Är det bokföringsorder som gäller?

Tacksam för hjäl
1324
4
Har du en enskild Firma ?[br][br]Bokför du enligt "Faktureringsmetoden" eller "Bokslutsmetoden" ? Står på F-skattebeviset. [br][br]Hans[br]
Kurgan
japp enskild firma enligt faktureringsmetoden.
1324
4
Jag ser absolut ingen anledning till att du skall bokföra något innan något innan  du skickar fakturan. [br]Då skulle varenda snickare, konsult osv behöva sitt och bokföra till förbannelse. [br][br]Jag som är konsult brukar ha ett excell ark där jag skriver upp vad jag gör som inte fakturerats. Är praktiskt då jag ibland gör jobb som är lite timmar då och då under någon vecka. [br][br]Hans
Kurgan
Ok, jag väntar till fakturering. Du har nog rätt. Tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.