Bokföring av maskinkostnader?

3
Hej!
Jag driver en byggfirma och till vissa jobb hyr jag in maskiner/lift/ställning för att kunna utföra tjänsten. Kostnaden för detta betalas i slutändan av kunden och på fakturan till kund specificeras hyran som maskinkostnad. Frågan är hur jag ska bokföra detta. Jag undrar både över bokföringen av leverantörsfakturan och kundfakturan.

När jag betalar uthyraren funderar jag på att bokföra det på konto 5210, hyra arbetsmaskiner. Men eftersom detta precis som material är något som jag köper in för att direkt sälja vidare kanske det borde bokföras på ett 40-konto?

På kundfakturorna bokför jag arbetskostnaden på konto 3041 (försäljning tjänst 25%) och material på konto 3051 (försäljning material 25%). Tycker inte att maskinkostnaden passar in på något av detta. Borde jag skapa ett nytt konto, typ 3061 (maskinhyra)?
2066
22
Du tänker helt rätt.[br]Jag har lagt upp ett eget konto under 40xx för hyra av utrustning, och ett eget 30xx konto för debitering av kund. 3051 funkar också om du inte har behov/intresse av att hålla kolla på det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.