När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har fått tillbaka ett paket utan att det har hämtats ut av kunden (privatperson). Har denna text i köpvillkoren.
Vi debiterar 300 kronor för ej uthämtade varor. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som ej uthämtat och debiteras automatiskt.
Frågan är dock. Kan jag faktura kunden 300 kr? frakten har kostat drygt 80 kr till kunden och lika tillbaka. Kunden har betalat drygt 300 kr för leveransen inkl frakt och betalade i förskott. Behöver göra något för annars är det mycket förlust på en sådan här beställning.
Vad gäller egentligen när kunder inte hämtar ut sin försändelse? Någon som har mer erfarenhet än mig, sällan någon inte hämtar ut beställningen.
MVH Andreas www.spelexperten.com - Erbjuder Dart, Nintendo, Sällskapspel, Spelbord, Utespel mm www.lekexperten.se - Erbjuder leksaker framförallt tänkta på sommaren, vattenlek mm
Om du angett texten i köpvillkoren och kunden har accepterat det låter det som ni ingått ett avtal. Kunden har sedan brutit sin del så i min värld kan du fakturera de 300kr.[br][br]Ett annat sätt kan ju vara att ringa kunden och fråga, det kan ju vara ett "giltigt" skäl (sjukdom, dödsfall i familjen osv.). Det du då ev. förlorar i pengar kanske du vinner tillbaka tre gånger om i goodwill...?[br][br]André[br][url=http://www.variera.se]www.variera.se[/url]
------------- REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign
- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner - Personligt bemötande genom hela projektet - Alltid fast pris - Inga månadskostnader eller abonnemang
Har själv en webshop och får ofta tillbaka paket som inte är utlösta. Jag använder mig av klarna.se som fakturerings firma. Inte ens dom vill ta på sig att driva in ej utlöst postförkottförsändelse men dom har ändå ett alternativ att skicka en faktura via dom som kostar 19kr. Dom skickar påminnelser etc och sköter den biten så långt dom kan. I de flesta fall får dom faktist in summan (jag tar 250kr för detta) men det händer att dom inte får in den och det slutar där. Kunden behöver altså inte betala någon faktura, dom kan helt enkelt säga att dom inte gjort någon beställning. Visst du kan börja tjorva med ip nr m.m men är det vart det ? naaa[br][br]Klarnas faktura ser "värklig/seriös" ut som skrämmer de flesta att betala och det duger för mig ^_^
Jag hänger inte med riktigt.. om kunden betalade i förskott så har du redan fått betalt, om kunden sen inte hämtar ut sina varor så att de returneras så får kunden väl betala frakt igen om kunden vill att du ska skicka varorna igen? annars är det väl bara att lägga varorna på nån hylla då de tekniskt sätt inte är dina längre och be kunden komma och hämta dem. [br]
Har själv en webbshop och har även jag råkat ut för personer som inte hämtat ut sina paket. [br][br]Det jag brukar göra då är att skicka en faktura på frakt och postförskottsavgift samt ytterliggare en kostnad (fast eller procentuell) för att täcka ytterliggare administrativt arbete etc. [br][br]Betalar kunden inte denna fakturan utan struntar helt och hållet i det skickas nästa faktura, denna gång med klar text om att ärendet kommer att gå vidare till kronofogden om den inte betalas inom x antal dagar. [br][br]Detta brukar få fart på de flesta personer och jag har inte varit med om att någon inte har betalt efter detta.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.