Kund ej hämtat ut paket (webshop)

11
Hej

Har fått tillbaka ett paket utan att det har hämtats ut av kunden (privatperson). Har denna text i köpvillkoren.


Vi debiterar 300 kronor för ej uthämtade varor. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som ej uthämtat och debiteras automatiskt.


Frågan är dock. Kan jag faktura kunden 300 kr? frakten har kostat drygt 80 kr till kunden och lika tillbaka. Kunden har betalat drygt 300 kr för leveransen inkl frakt och betalade i förskott. Behöver göra något för annars är det mycket förlust på en sådan här beställning.

Vad gäller egentligen när kunder inte hämtar ut sin försändelse?
Någon som har mer erfarenhet än mig, sällan någon inte hämtar ut beställningen.
MVH Andreas
www.spelexperten.com - Erbjuder Dart, Nintendo, Sällskapspel, Spelbord, Utespel mm
www.lekexperten.se - Erbjuder leksaker framförallt tänkta på sommaren, vattenlek mm
130
1
Om du angett texten i köpvillkoren och kunden har accepterat det låter det som ni ingått ett avtal. Kunden har sedan brutit sin del så i min värld kan du fakturera de 300kr.[br][br]Ett annat sätt kan ju vara att ringa kunden och fråga, det kan ju vara ett "giltigt" skäl (sjukdom, dödsfall i familjen osv.). Det du då ev. förlorar i pengar kanske du vinner tillbaka tre gånger om i goodwill...?[br][br]André[br][url=http://www.variera.se]www.variera.se[/url]
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
78
2
Har själv en webshop och får ofta tillbaka paket som inte är utlösta. Jag använder mig av klarna.se som fakturerings firma. Inte ens dom vill ta på sig att driva in ej utlöst postförkottförsändelse men dom har ändå ett alternativ att skicka en faktura via dom som kostar 19kr. Dom skickar påminnelser etc och sköter den biten så långt dom kan. I de flesta fall får dom faktist in summan (jag tar 250kr för detta) men det händer att dom inte får in den och det slutar där. Kunden behöver altså inte betala någon faktura, dom kan helt enkelt säga att dom inte gjort någon beställning. Visst du kan börja tjorva med ip nr m.m men är det vart det ? naaa[br][br]Klarnas faktura ser "värklig/seriös" ut som skrämmer de flesta att betala och det duger för mig ^_^
109
Jag hänger inte med riktigt.. om kunden betalade i förskott så har du redan fått betalt, om kunden sen inte hämtar ut sina varor så att de returneras så får kunden väl betala frakt igen om kunden vill att du ska skicka varorna igen? annars är det väl bara att lägga varorna på nån hylla då de tekniskt sätt inte är dina längre och be kunden komma och hämta dem. [br]
1
Har själv en webbshop och har även jag råkat ut för personer som inte hämtat ut sina paket. [br][br]Det jag brukar göra då är att skicka en faktura på frakt och postförskottsavgift samt ytterliggare en kostnad (fast eller procentuell) för att täcka ytterliggare administrativt arbete etc. [br][br]Betalar kunden inte denna fakturan utan struntar helt och hållet i det skickas nästa faktura, denna gång med klar text om att ärendet kommer att gå vidare till kronofogden om den inte betalas inom x antal dagar. [br][br]Detta brukar få fart på de flesta personer och jag har inte varit med om att någon inte har betalt efter detta.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.