Konto 4000-4500

20
Jag undrar om de fria Kontona mellan 4000-4500 endast används för inköp av varor och material som sedan säljs?
Alternativt om jag även kan jag lägga in inköp av varor som används för företagets verksamhet här?

//Emil
Hälsningar
Emil
2066
22
[quote author=bas.se]4 Utgifter/kostnader för varor, material och vissa köpta tjänster[/quote][br][br]Generellt inte, har du något exempel på en vara du menar?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
Min föreningen använder följande konton under material och varor:[br]4010 Inköp Café[br]4011 Inköp Bokhandeln[br]etc.[br][br]Exempel 1.[br]Om jag nu skaffar internet till Café, som är avsett för medlemmar och personal. Ingen betalning tas ut för nyttjandet. Kan denna kostnad bokföras på Debet 4011?[br][br]Exempel 2.[br]Inköp av jordnötter, som delas ut gratis i Café. Kan dessa bokföras på debet 4011?[br][br]Frågeställningen är alltså om jag ska bokföra sådant som ej säljs, på konto 4011? [br]Eller skall detta bokföras på tex. Förbrukningsmaterial 5400?[br][br]/Emil
Hälsningar
Emil
720
3
Exempel 1:[br][br]Internet bokas på kontot för internetkostnader, alt telefonkostnader (6213, 6211). Internet är internet och såvida din verksamhet inte går ut på att sälja internetuppkopplingar så bokas det på kontot för just internetkostnader.[br][br]Exempel 2 [br][br]Detta bokar du på 4010. Hur du marknadsför dig och vilka priser du har är egentligen ointressant i sammanhanget. Om ett kafe tar 20 kr för kaffe och bjuder gästen på en kaka eller om man tar 10 för kaffet och 10 för kakan så blir ju det i slutändan samma sak. Om ni väljer att bjuda på jordnötterna genom att ta ett överpris på kaffe så är ju ändå både kaffe och jordnötter varuinköp. För i slutändan, det är oavsett hur du tänker alltid kunden som betalar fr varorna så från ett företag kan du aldrig få något gratis, undantaget då vissa tjänster kanske som man inte tar betalt för.
20
Tack för ett snabbt svar![br][br]Okej, nu är införstådd i hur jag ska tänka då jag bokför.[br]
Hälsningar
Emil

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.