Hjälp med resultatenheter

20
Hur lägger man upp en resultatenhet praktiskt? vilka konton kan man använda sig av i bokföringen?

I Bokföringen har vi ordnat följande konton, vilka även önskas vara resultatenheter:
3110 Intäkt café
3130 Intäkt Kaffe
3140 Intäkt Annonser
3160 Intäkter nollning

Jag vet att förbrukningsmaterial som rör café ej kan bokföras på 3110. Hur gör jag då, för att knyta an förbrukningsmaterial till café?

Hur löser jag detta enklast?

Tacksam för svar.

/Emil
Hälsningar
Emil
2066
22
En resultatenhet innebär att ditt bokföringsprogram håller reda på vart pengarna som är bokförda på olika konton hör. Det blir ungefär som att du skulle ha ett underkont till alla konton för varje resultatenhet. Typ 4010 Inköp, 40101 inköp enhet 1, 40102 inköp enhet 2 osv. I ett program kan du istället hantera det som ett separat register och få ut rapporter och jämförelser.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
20
Okej, kan inte programmet jämföra konto 3110 intäkt Café mot 4010 inköp Cafe? istället för att göra underkonton som du nämnde?
Hälsningar
Emil
2066
22
Du har inte skrivit vilket program du har. Det kanske underlättar för ett bra svar om du förklarar vad du försöker göra. Varför vill du ha resultatenheter? Intäkter kontra kostnader som du verkar vilja se är ju vad din resultatrapport normalt visar dig.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.