Hur bokföra export (som skickats momsfritt)?

24
Hittar inget bra svar så jag försöker här  ;D

Jag har sålt en vara till en kund utanför EU/export, och kunden har alltså inte behövt betala moms för varken vara eller frakt. Hur bokför jag detta? Det blir ju fel om jag endast skulle bokföra den summa kunden betalat in.

Jag använder ett mycket enkelt program just nu (Visma Enskild Firma) så jag skulle uppskatta en beskrivning i ord, har inte så bra koll på kontonummer (som jag borde ha).

1324
4
Taget från Visma Enskild Firmas produktspec. [br][br][i][u][b]Endast försäljning inom Sverige[/b][br][br]Programmet är konstruerat för företag som har all försäljning inom Sverige och har sin bokföring i svenska kronor.[/u] [/i][br][br]Så jag tror ingen kan ge dig instruktioner hur det skall bokföras. [br][br]Hans[br]
24
Hmm inte bra...  ;) ska byta till årsskiftet, har precis börjat sälja utomland. Men hursomhelst kanske det finns någon annan utväg att bokföra det på, alltså att det går fast det inte är tänkt så/anpassat efter det. Förstår ni hur jag menar? Attans också. Tack för svaret Hans! Att jag inte sett det förut  :OMG[br][br]Hur skulle ni som använder ett anpassat program tänkt då?
1324
4
Jag hade bokfört hela summan på 3055  "Försäljning varor utanför EU"[br][br]Sedan att Visma säger att dom inte supporter denna försäljning beror på momsrapporten. [br][br]Denna summa skall in på fält 36 och inte på fält 05 där den hamnar om du säljer i Sverige. [br][br]Hans
24
Tusen tack för ditt utförliga svar Hans!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.