Bolagsbildning för investeringar i energisektorn

1
Har gått med funderingar ett tag att istället för att bara engagera mig i aktier, börja bygga ett bolag med fokus på energi-investeringar, direkt och indirekt.

Grunden skulle vara ett svenskt AB samt ett dotterbolag, ett s.k. C corp i USA, för att handha investeringar där i t.ex. working interest i olje och gasprojekt. Bolaget skulle även investera en del i aktieandelar i andra energi-relaterade bolag (gas och olje producenter, raffinaderier, kraftproducenter, t.o.m. vissa fonder med övervikt på investeringar i energibranchen) för att bl.a. sprida riskerna något.

Jag tänker mig att man börjar småskaligt, dvs 100.000 sek för svensk AB och ca 2000 usd för C-corp.

Allmän feed-back? Tror ni upplägget skulle intressera även andra? Risker? Möjligheter? Vad är "flaskhalsarna"?

Tacksam för all feed-back jag kan få.
1165
15
Med de insatserna kan jag istället rekommendera valfri aktiefond med inriktning på energi och råvaror. Det är helt enkelt alldeles för mycket arbete och kostnader i förhållande till insatt kapital och möjlig vinst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.