Bokföringsprogram - Valutor

74
Har läst igenom alla trådar (och olika tester), men hittar inte riktigt svar på just den här frågan:

Vi fakturerar i EUR, men när pengarna kommer in så växlas de till SEK av vår bank. Alltså behöver vi ett program som kan hantera att växelkursen är olika vid varje betalningstillfälle. Men det som jag provat ut hittills verkar använda "globala" växelkurser som ska gälla hela året, vilket i vårt fall skulle medföra att en mängd siffror helt enkelt inte skulle stämma med varandra.

Några tips på program?

F ö så verkar det vettigast med en webbtjänst som vi sitter på olika platser, samt en månadsavgift istället för fast kostnad vilket torde ge rätt incitament vad gäller support.
74
Ja, fakturorna måste ju förstås även kunna skrivas ut på engelska. Prövar nu SpeedLedger, och de fakturorna verkar enbart vara på svenska.
1324
4
Det normala som jag sett är att när man bokför fakturan är att använda en standardkurs. [br][br]Sedan när pengarna kommer in på kontot, alt tas ut vid inköp så använder man valautavinst/förlust för att "rätta" kursen. [br][br]Detta kräver förvisso att man bokför enligt faktureringsmetod för dessa fakturor. [br][br]Hans
19
Hej,[br][br]Ställde själv fråga till en god vän i helgen, om hur jag enklast skall hantera faktureringen i € och växlingen till SEK (huvudelen faktureras normalt i SEK).[br][br]Jag fick rådet att om jag har faktureringsmetoden, konsekvent jobba med Riksbankens medelkurs för en månad på utgående faktura. Kurserna hittar ni på ...[br][br]http://www.riksbank.se/templates/stat.aspx?id=16747[br][br]Behöver därmed inte jobba med dagskurs på utgånde faktura, mot att jag kan acceptera lite variation i kurserna. Justeringen i valutan görs sedan när utfallet kommer i form av den verkliga betalningen.[br][br]Men för min del som använder kontantmetoden blev det enkelt, då jag endast registrerar inbetalningen med den kurs som finns på bankens insättningskvitto.[br][br]God fortsättning.[br][br]mvh biggles[br]
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.