Underskott i enskild firma

2
Om jag år 1 har ett underskott på tex 80.000 kr, betyder det då att jag ej behöver skatta på inkomst tills jag betat av underskottet?

Dvs, får jag in en faktura på 15.000 kr, så behåller jag hela summan (bortsett från moms + övrigt) tills jag betat av underskottet?

Smått osäker på detta.

1324
4
Har du ett underskott så tar du upp denna i deklarationen på NE blanketten. [br][br]Är företaget då i sina 5 första år kan du välja vad du vill göra med underskottet. [br]1. Du kan kvitta underskottet mot andra inkomster och slipper då a-skatt på dessa inkomster (om du ex haft ett jobb en tid samma år). [br][br]2. Du lägger underskottet vilande till nästa deklaration. Detta innebär att om företaget nästa år gör ett överskott på ex 150 000:- så kommer endast 70 000:- fram att betala egenavg och a-skatt för. [br][br]Är företaget äldre än 5 år så gäller alltid alternativ 2. [br][br]Sedan frågar jag hur bolaget gjort en förlust på 80 000:- . OK det kan det ju. Men har du ex köpt en dyr maskin så blir ju inte hela kostnaden som en kostnad år1 utan man får sprida den på ett antal år (inventarie). Eller om du handlat på dig ett stort lager. Du inventerar ju lagret vid årsskiftet och då kommer ju ej sålda varor att inte hamna på bokslutet år 1. Utan det hamnar ju där det år du säljer varan. Men det kanske du visste. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.