Släpvagn, direktavskrivning eller fast avskrivning?

19
Hej,

Har köpt en begagnad släpvagn för 17.000:- + moms, som är bokförd på 1240 (Bilar och andra transportmedel).

Inför bokslut funderar jag på om inte detta är fel och att släpvagnen istället skulle bokföras på 5400 och att jag därmed kan göra ett direktavdrag.

Spelar det någon roll om släpvagnen är registrerad och väl därmed anses vara ett fordon, eller ...?

mvh Nils
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
394
1
Det är riktigt att du kan göra direktavdrag 2009 för släpvagnen.
Ulf Bjarme
1324
2
Nivån för direktavskrivning ändrades ju till ett halvt basbelopp (lite drygt 20000:- )[br][br]Och det gäller företag som har ett bokföringsår som startade 1/1 2009 eller senare. [br]Har man altså startat bolaget hösten 2008 med förlängt bokföringsår gäller nya gränsen först från 1/1 2010[br][br]Hans
19
Hej och tack för svar,[br][br]Ledsen att jag var otydlig i min frågeställning, då jag är medveten om nivån "halvt basbelopp".[br][br]Mitt frågetecken är om jag kan göra en direktavskrivning för en "registrerad släpvagn (1000 kg)", som ju är ett "registrerat fordon".[br][br]M a o finns det någon begränsning av att göra ett direktavdrag just ett registrerat fordon eller spelar det inte någon roll, bara investeringen ligger under ett halv basbelopp? [br][br]God fortsättning[br][br]mvh biggles
"en chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt"
"det blir som man tänker"
2066
2
Spelar ingen roll om det är ett fordon eller en maskin.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.