Tjänstledighet starta eget frågor.
Är just nu anställd men är sugen på att testa en affärsideé som jag har klurat på ett tag. Och har tagit reda på att man kan få tjänstledigt för detta. Hittade en sida där lagen står beskriven (www.notisum.se/Pub/Doc.aspx).
Dock har jag lite frågetecken som jag skulle vilja få klarhet över, så hoppas någon kan hjälpa mig.
Kan man starta företaget innan man begär om att få tränstledigt eller måste man vänta med detta tills man tar tjänstledigt?
Skulle man kunna gå ner och jobba deltid och på så sätt vara ledig en längre tid?
Får man ha extraknäck vid sidan om mitt företagande när jag är tjänstledig?
Måste man alltid säga till 3 månader i förväg eller kan man förhandla med arbetsgivaren om det?
Dock har jag lite frågetecken som jag skulle vilja få klarhet över, så hoppas någon kan hjälpa mig.
Kan man starta företaget innan man begär om att få tränstledigt eller måste man vänta med detta tills man tar tjänstledigt?
Skulle man kunna gå ner och jobba deltid och på så sätt vara ledig en längre tid?
Får man ha extraknäck vid sidan om mitt företagande när jag är tjänstledig?
Måste man alltid säga till 3 månader i förväg eller kan man förhandla med arbetsgivaren om det?