Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
1

Moms-frågor!


Hej!

Jag ska importera produkter från Kina. Min produkt är tullfri enligt tullverket.
Det jag undrar är följande.

Först måste jag betala 25% på tillverkningspriset+frakt osv, när den anländer i Sverige?
Sedan ska jag sälja produkten till återförsäljare, hur blir det med moms här?
Och sedan ska ju återförsäljaren sälja till slutkund, hur blir det med momsen här?

Tacksam för svar!

Mvh
Toppskribent
1165
16
Du lägger på moms när du säljer den vidare, och ÅF lägger på moms när denne säljer den till slutkund. Inte konstigt alls.

Du får ju så småningom tillbaka momsen (eller rättare sagt kvittar den) mot moms som du debiterat dina ÅF och som skall betalas in till staten.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.