Unga entreprenörer - Sveriges tillväxtskapare

822
48
I dag delar jag ut pris till årets vinnare i Ung Företagsamhet för gymnasieelever i samband med Näringslivsdagarna i Södertälje. Det är naturligtvis extra roligt att få träffa unga människor med uppfinningsrika affärsidéer.

Att förbättra förutsättningarna för unga att komma in på arbetsmarknaden är en av regeringens främsta uppgifter. Eget företagande måste därför bli ett lika naturligt val som anställning. Fler företagsamma individer och fler växande företag är av avgörande betydelse för att vi ska öka sysselsättningen och tillväxten i Sverige. Och glädjande är att ungas inställning till eget företagande har blivit allt mer positiv under senare tid. Tre av fyra unga mellan 18 och 30 år kan tänka sig att bli företagare. Fyra av tio unga vill hellre vara företagare än anställd. Men det kan bli ännu bättre.
Därför vill jag och regeringen att entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela utbildningsväsendet, från grundskola till universitet och högskola. Vi har presenterat en strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet. Strategin understryker till exempel vikten av att främja entreprenöriella kompetenser som kan bidra till att unga mer framgångsrikt genomför sina studier och blir framgångsrika i vuxenlivet.

Organisationer som stödjer skolorna i deras arbete med att främja entreprenörskap har också stor betydelse. Jag tänker då på Ung Företagsamhet och högskole- och universitetssatsningen Drivhuset, som sammanlagt tilldelats 25 miljoner i stöd hittills under vår mandatperiod.

Jag är full av beundran för dessa verksamheter. Jag har träffat många unga entreprenörer som visat mig de mest fantastiska idéer, allt från miljövänliga häftapparater utan stift till cederträ som skrämmer i väg pälsängrar.
För mig är det viktigt att ständigt vara lyhörd för hur entreprenörer ser på företagsklimatet i Sverige. För hur jag som politiker stödja och utveckla dig som entreprenör är en fråga som ständigt är lika aktuell.

Maud Olofsson
Näringsminister

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.