Skatter/avgifter på min inkomst av sålda tjänster (rådgivning)
Verksamheten:
Jag kommer syssla med försäljning. Det rör sig om en slags rådgivningstjänst som kunden köper för en 1års period. Tjänsten säljs per telefon till företag givetvis. Och jag kommer till en början att ringa hemifrån.
Företaget:
Två senarion:
1. Under uppstarten använder jag mig av Bolagsbolaget, som anställer mig och sköter allt vad gäller det administrativa (fakturor osv), de innehar F-skattesedel..ja, ni känner säkert till BB. Detta endast i början för att se lite hur det går med verksamheten. Går det bra bryter jag mig loss och startar eget.
2. Enskild firma, och (till en början) helt ensam i företaget.
Nu till mina frågor...
1. Anta att jag säljer två tjänster / dag á 2000kr:
4000kr x 20 arbetsdagar = 80,000kr / mån
Om vi utgår ifrån dessa 80,000kr, vilka avgifter/skatter är jag tvungen att betala, vad heter dem och ungefär hur många % är det? Jag skumläst lite om detta och vill veta om jag uppfattat det riktigt.
Moms = 25% vilket innebär att jag har 60,000kr kvar.
Därefter ska jag skatta. Hur mycket måste jag skatta om pengarna ligger kvar i företaget? Om jag tar ut dem i lön betalar jag vanlig kommunalskatt (ca 32%)?
Fick denna länken av en person: www.skatteverket.se/foretagorganisat...
Om jag tolkat det rätt så betalar jag (som 21åring) ca 15% i egenavgifter?
Det jag vill komma fram till är att jag vill kunna räkna grovt på hur vinstmarginalen kan se ut och hur stor del av summan tjänsten kostar (ex 2000kr) jag kan ha liggandes i företaget som REN VINST och hur mycket jag har kvar om jag tar ut allt i lön.
Hoppas någon kan bringa lite ljus över detta.
Tack på förhand!