Senaste inläggen

Vad får jag köpa/inte köpa in genom mitt AB?

Hej,

Nybörjare på detta:

Finns det någon generell regel kring vad jag får eller inte får köpa in och sedan dra av momsen?

Jag tänkte köpa in en dator och en cykel som används i verksamheten, men sen tänkte jag köpa in lite böcker också? Får jag göra det - både fack-och-skönlitt? Får jag handla mat på Maxi och dra av momsen (f...

Kategori: Inköp

Digital kokbok

Jag ligger bakom programmet Scandinaviansoft Cookbook som är en digital kokbok för Windows.

Programmet finns både på svenska och engelska. Det är ett enkelt program som fyller samma funktion som vanliga kokböcker - man samlar recept.

Det finns inga funktioner för hur mycket recepten innehåller vad gäller kalorier etc, utan det handlar...

Kategori: Affärsidéer

Marknad/support för ny produkt

Hej!
Ny nordisk CAD/CAM-produkt söker hungrig marknadsförare och support. Hör av er...

Kategori: Söker/eftersöker

Beställa från England utan att ha reg. företaget??

Jag har hittat en tillverkare i England.

Dom säljer produkter till privatpersoner åxå.... För enkelhetens skull kostar denna produkten hos dom 10 £. Jag får köpa dessa produkter för 4 £ om jag köper minst 50 enheter.

För d första: FÅR JAG överhuvudtaget göra detta om jag inte reg. något företag? Någon skrev att det blir inga avgifter...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra import och försäljning

Behöver lite hjälp med det här.

Skrivit ett exempel nedan:

Varuinköp av land utanför EU.
Värde = 3907 :- (inkl frakt)
Införselmoms = 976:-
Tull och speditionsavgift = 125 ( varav 25:- moms)

Hur bokför jag det här?

Såhär tänkte jag mig:

1910 Kassa: K 5008:-
4012: Varuinköp Import: D 3907:-
2645:...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

ATT starta bilfirma hur funkar det med finansera åt kunderna samt moms

Hej

driver en egen bilverkstad nu, men har tänkt att börja med bilförsäljning nu okcså med äldre bilar till och börja med, vad bör man tänka på, när det gäller moms och skatt osv. Samt hur sköter man det med förmedling?

om man ska fixa finans åt kunderna hur gör man då när det gäller att lösa skulder på bilar osv.

Nån som har...

Börshandla momsen

Hej!

Om man som AB väljer att betala momsen varje kvartal så betyder det ju att man ligger ute med pengar under 3 månader?

Får jag utnyttja dessa pengar te.x att placera dem i räntepapper?

Säg att du har 1 000 000 kr som du placerar till 2 % ränta i en kort räntefond - då får du ju 20 000 SEK!

Eller är detta olagligt?...

för 10 minuter sen fick jag en idé, nu sitter jag här och vill förverkla den.

Som rubriken står för så har jag som sagt fått en idé, jag vill helt plötsligt starta en tidning.. En tidning som jag anser inte finns i hyllorna i affären, och som jag länge egentligen letat efter, och tror att många andra också gör det.. hyllningar till Glamour, chick och alla andra, men det här jag tänker är ett annat sätt att förmedla "mode" ou...

Kategori: Off Topic

Akut hjälp- behöver ett exempel av en budget

Hej,

Jag har tid hos nyföretagarcentrum på måndag där jag ska presentera min affärsidé, så jag har skrivit en affärsplan och allt gick bra tills det va dags för budgeten :-\

Jag behöver ett exempel på hur man gör en budget, finns det inte tt ända exempel ute på nätet?

Jag har mallar, men behöver ett ifyllt exempel på något vis....

Kategori: Affärsplanen

Tips och råd angående delägarskap.

Hej.

Jag har fått erbjudande om delägarskap i en entreprenad firma i stockholm.

Ägaren köper 10% av företaget och ger till mig för gott arbete. Jag själv tänkte kontra och köpa in mig i företaget med totalt 20% för att visa god vilja.

Företaget har god omsättning och planerade maskininköp och nyanställningar.

Vad bör ja...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Företaget kommer inte igång på utsatt datum

Hej!

När jag registrerade företaget så räknade jag med att kunna komma igång någongång under april månad och valde därför att börja betala min f-skatt fårn den 1april men nu visar det sig att det har uppstått vissa hinder och jag kommer inte hinna få igång företaget innan juni p.g.a. vissa omständigheter så nu undrar jag hur och vad man kan...

Avdragsgillt? kurs vs utblidning

Jag hörde för ett tag sedan att namnet gör skillnad om det är avdragsgillt eller ej, att "utbildning" är avdragsgill men inte "kurs". Kan detta stämma?

Café lokal, vad gäller?

Jag letar Café lokal för fullt men har haft det lite motigt och kommer antagligen inte att hitta någon som är godkänd och färdig att starta i, då jag har kapital gör det inte så mycket om jag måste bygga om en lokal ifrån scratch.

Men det är där min fråga kommer in i bilden, vad är det som gäller för att en lokal ska bli godkänd för livsmede...

Partnermodell, kan du hjälpa mig?

Hej,

Igår var jag på en "intervju" på ett företag som vill att jag ska bygga upp ett affärsområde alt. dotter-/systerförtag till ett redan etablerat företag med nästan 20 anställda och en omsättning på ca 50 miljoner.

Tanken är att förutom mig även ta in 2-4 säljare ganska snart som jag ska lära upp och ansvara för.

Alternative...

Kategori: Allmänt

Telefoni

Någon som vet ett vettigt företag för mobil, adsl och fast telefon? Söker någon med bra kundtjänst som riktar sig till företag och gärna där man kan ringa från fasta telefon till företagets gratis så man kan använda vidarekoppling.
Hittade Ventelo, de var riktigt bra att prata med, svarade direkt och läste inte från något manus (oj vad stora kr...

Kategori: Allmänt

Affärsidé för dig med god kondition eller som vill ha...

http://www.vrachtfiets.nl/
En cykel som kan transportera mindre saker, vid flytt tex.

Totalmarketing.se DELÄGARE/AFFÄRSPARTNER SÖKES

Total Marketing Scandinavia AB står bakom sajten totalmarketing.se. Projektet svarar på marknadens efterfrågan om en oberoende, kostnadsfri, användarvänlig och sammanfattande mötesplats och pedagogisk informationskälla för investerare i reklam och media.

Vi har som mål att vända oss till små och medelstora företag som idag står för en störr...

Kategori: Söker/eftersöker

Checklista - import från Kina

Hej!
Jag håller som bäst på att förbereda för min första import från Kina. Det rör sig om skodon, LCL och fraktvillkoren är CIF. Jag önskar nu får lite klarhet i vad som gäller rörande export/importdokument, samt hur det går till i praktiken vid förtullning.
-Önskar att säljaren samt speditören ordnar så mycket som möjligt av pappersexercise...

Kategori: Företagande över gränserna

Skatter för företagen med hänsyn till anställning

Hej!

Ska snart starta ett HB och undrar ett par grejer:

- Vid personliga uttag så beskattas ju ej pengarna. Men vid årsslutet, läggs de till vinsten och beskattas? (ex: uttag genom året = 100 000, vinst/delägare = 300 000 => beskattningen räknas på 400 000?)

DVS.

Vinst/delägare = 300 000
uttag för året = 100 0...

VMB försäljningskontot blir missvisande i resultaträkningen

Jag bokför för tillfället VMB försäljning på följande sätt (för 100 :- försäljningspris, 40:- inköpspris):

1910 Kassa- Debet 100 :-
3020 Varuförsäljning VMB - 100:-
3028 VMB omfördelningskonto - 60 :-
3030 Beskattningsunderlag VMB 48:-
2610 Utgående moms - 12:-

I resultaträkningen ska försäljningspriset vara exklusive moms...