När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hejsan. Snart är jag igång med min firma och jag skulle behöva beställa en sak från Storbritannien. Hur funkar det här med VAT och sånt? Såhär står det på deras hemsida: £ 175.00 (Excl. VAT) Vilken moms betalar jag? Måste jag registrera mig för ett VAT-nummer eller så? Någon som kan hjälpa mig?
Ditt VAT-nummer är automatiskt SEmomsregnummer01 (momsregnummer är för en enskild firma samma som ditt personnummer) efter att du registrerat företaget för moms. Du måste också se till att uppge ditt VAT-nummer vid beställningen för att de inte ska debitera dig brittisk moms.
Tack snälla! Glasklart![br]En liten fråga till bara...[br]Hur får staten några pengar i den här typen av handel?[br]Varken den brittiska eller svenska får ju något?[br]Förlåt en novis...
Det är ju det som är grundfuktionen vad gäller moms. Det är ingen moms på handel företag till företag. [br][br]dvs om du köper en toner till din laserskrivare så betalar du ju moms till företaget där du handlar om du handlar i Sverige. Och dom skickar in momsen till skm. Däremot drar du ju av momsen och får tillbaks den om du nu kan dra moms i ditt företag. Så skm får ingenting i sista ändan. [br][br]Nä momsen är till för privatpersoner. För när du säljer till en privatperson så skickar du ju in momsen till staten. Men privatpersonen får ju inte tillbaks den. [br][br]Sedan när du handlar från ett EU land skall du bokföra fiktiv moms på konto 2615 men du får ju sedan tillbaks den på 2645 om du kan dra moms i företaget. [br][br]Hans
Tack Hans![br]Vet inte om jag missförstod dig men man lär ju betala moms även om det är mellan företag, det är väl det som är grejen med mervärdesskatt; staten vill ha in skatt på varje led i handeln som slutkonsumenten står för i slutänden.[br][br]Den fiktiva momsen är alltså den svenska 25% man bokför då?[br]Hm... inte riktigt med på hur det funkar eftersom jag inte säljer produkten vidare så har jag ju en utgående moms som jag får dra av i så fall, eller?[br]Förklara gärna närmare.
Nej, det enda led som momsen är en kostnad för är slutkonsument. Som företagare samlar du in moms från kunder och betalar den till leverantörer, är dessa poster lika stora blir summan 0 - i annat fall vidarebefordrar du eller får tillbaka detta från staten.
Jonathan:[br]Jodå, att momsen inte är en kostnad för företaget är jag med på men så fort en vara förädlas och säljs vidare för ett högre pris, även om det är till ett företag till ett annat så ökar ju momsdelen (mervärdesskatten) och staten vill ha en del av den kakan även om det är slutkonsumenten som betalar för kalaset i slutänden.[br]Om detta är felaktigt så har jag blivit helt förd bakom ljuset på den kurs jag gick för ett tag sedan.[br]Nåja, det var en avstickare från ämnet som egentligen handlade om utländsk moms...
Nope inte än, har skrivit till skattemyndigheten, återkommer när jag fått reda ut detta.[br]Har läst en del på deras sida men inte helt nöjd än. Verkar som man använder en omvänd skattegrej; alltså jag köper utan moms från utlandet och redovisar UTGÅENDE moms på detta fast det är ett inköp. Frågan är ju bara hur landet jag köper ifrån får sina skattepengar då...
Landet du köper ifrån skall inte ha någon konsumtionsskatt, som momsen är, eftersom varan inte konsumeras där. Detsamma gäller när vi i Sverige exporterar något.
Detta med moms när vi handlar från EU (och även tjänster utanför EU) är inget konstigt. Detta hanterar jag ett antal gånger varje månad. [br][br]Sak samma om jag säljer till annat EU land så debiterar jag inte moms om kunden är ett företag och har VAT nummer. [br][br]Om du handlar från England skall du alltså inte betala VAT i England utan du skall bokföra en fiktiv moms i Sverige då varan/tjänsten anses omsatt i Sverige. Detta innebär alltså att du "betalar" momsen till Sveriges skattemyndighet. Och om du vore en tandläkare som inte kan dra av momsen så får du alltså betala in momsen vid nästa momsredovisning. [br]Men om du däremot får dra av momsen på det du köper så kan du i samma bokföring dra av den fiktiva moms du just tagit upp. Så i slutändan blir det noll kr i moms på denna transaktion då dom tar ut varandra. [br][br]Om du sedan säljer vidare varan till en privatperson för 400:- (320:- + moms) så har ju privatpersonen betalt dessa 80:- i moms till dig och dom får du betala till SKM. [br][br]Om du däremot säljer vidare för 250:- + moms (62,50) till ett företag och detta företag sedan säljer till slutkund för 320:- + moms (80:-) så har ju även i detta fall slutkunden fått betala 80:- i moms. Din återförsäljare betalar sedan 17,50 till skattemyndigheten och du betalar sedan 62,50 till skm. Men även i detta fall är det ju slutkunden som betalt 80:- som återförsäljaren resp du sedan vidaresänder till skattemyndigheten. [br][br]Hans
Tack för ditt utförliga svar Hans![br]Nu har du rett ut det mesta åt mig![br]Det enda jag har svårt att förstå är just hur eu-landet får in sina skatter om ett företag endast säljer till utlandet. Inget som bekommer mig men jag var lite nyfiken.[br][br]Göran
Nej det är ju riktigt. Sverige får ju inte in så mycket MOMSPENGAR på dom lastbilar och personbilar som Volvo och Scania (och kanske Saab i framtiden) säljer till utlandet. Vi får inte heller in MOMSPENGAR på dom mobiltelesystem som Ericsson säljer till Indien. [br][br]Dock får vi ju in en del a-skatt och arbetsgivaravgifter på dom som jobbar på dessa bolag. [br][br]Sedan om man köper ex en Audi så betalar ju köparen moms på denna och det går till Svenska staten. [br][br]Moms är med andra ord en konsumtionskatt på det som privatpersoner i Sverige konsumerar. [br][br]Hans[br]
Tackar![br]Har inte tänkt i de banorna förut men nu när du säjer det så blir det såklart förnuftigt.[br]Har aldrig haft en tanke på hur sånt här fungerat tidigare men nu när man drar igång sin egen verksamhet blir det ju väldigt intressant.[br][br]Återigen, stort tack för din info!!![br][br]Göran
Ok, har fått svar från skattemyndigheten nu och tänkte delge det till den som kanske undrar i framtiden.[br][br]"1. Den omvända skattskyldigheten är obligatorisk när du köpt varor[br] momsfritt från ett annat EG-land genom att åberopa ditt[br] momsregistreringsnummer (s.k. gemenskapsinterna förvärv).[br][br] 2. Inköp av varor från annat EG-land ska du ta upp i skattedeklaration[br] vid kod 20.[br][br] 3. Utgående moms på inköp ska du ta upp i skattedeklaration vid kod 30,[br] 31 eller 32 beroende på procentsats.[br][br] 4. Den utgående moms som du beräknar vid omvändskattskyldighet får du[br] dra av som ingående moms om de inköpta varorna har anskaffats för[br] momspliktig verksamhet. Alltså motsvarande belopp tar du upp som[br] ingående moms vid kod 48."
Var ju en ganska bra sammanställning som visar vad som skall med på skattedeklarationen. Men har man ett riktigt bokföringsprogram och bokför riktigt så bör skattedeklarationen (=momsredovisningen+anställdas skatteredovisning) fylla i dessa siffror automatiskt. [br][br]Hans