laglig doman

3

Ar det tillatet att starta en .se doman som redan existera som .com doman?
Jag kommer att kopa wholesale fran foretaget for att salja i Sverige. Namnet ar ju identiskt sa jag undrade om det fanns nagon intrangs lag har.

Tacksam for svar.
21
Som jag förstått det så får du inte ha ett domännamn som anspelar på ett annat företag, OM du verkar inom samma bransch. Om du använder hemsidan för att marknadsföra dig inom en annan bransch är det helt ok. [br][br]Exempel: Ditt namn är Olivia Appelknut, ditt företag heter "Olivia Appelknut Brodyr" och du har skyddat det via Bolagsverket. Du har köpt domänen www.olivia-brodyr.se[br][br]Någon annan registrerar www.oliviaappelknut.com, och det är lagligt så länge de inte ägnar sig åt brodyr, eller kränker ditt företagsnamn genom att sälja vapen t.ex. Har du endast skyddat företagsnamnet i Sverige är det dessutom ok att nån annan reggar domänen utomlands. [br][br](Jag råkade ut för ovanstående exempel nyligen.)
3
Tack for svar..[br][br]Sa jag antar att sa lange detta foretag bara har namnet skyddat i USA borde det vara OK.[br]Jag skall ta kontakt med bolagsverket.[br][br]Tackar [br]Anna
21
Ja, och kolla även med lämplig myndighet i USA, så att den firman inte skyddat namnet worldwide. USA är ganska petiga med sådana saker.
2066
2
Finns inget som hindrar dig från att registrera domänen. Om du tänker slåss mot ett företag med samma namn om samma produkter bör du däremot vara försiktigare.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.