Bokföring av F-skatt i enskild firma

54
Jag har under året löpande satt in ganska stora summor på skattekontot.
Då har jag bokfört insättningarna enl följande:
K 1930 20 000 kr
D 2012 20 000 kr

När sedan F-skatten har dragits från skattekontot har jag inte gjort någon verifikation så nu måste jag göra en "klumpver" på hela årsbeloppet. Hur ska detta bokföras? Säg att jag ska bokföra 5000 kr i månaden som har dragits från skattekontot.
1324
2
Skattekontot i sig är ju ett privat konto så när du fört pengar dit så har du ju bokfört helt rätt. Förvisso har du använt 2012 men du kunde lika väl ha använt eget uttag 2013. [br][br]Vad skall du då göra med detta konto. [br][br]Om du har redovisning av momsen årsvis så skall du per den 31/12 nolla momskontona och sedan "kvitta" detta mot 2012.  Detta gör du när du bokför momsrapporten och i detta falla använder du alltså inte 2650. Eller om det redan är gjort nollar du 2650 mot 2012. [br][br]Resten som bokförts på 2012 nollar du sedan ihop med alla andra 201x och nollar mot 2010 efter bokslutet som en del av årshanteringen. [br][br]Sedan allt som ligger på skattekontot är ju privat tillgång + att all skatteinbetalning och efterskatt/tillbaks på skatten är också privata saker som inte behöver bokföras. [br] [br]Hans
54
Jag har inte årsvis moms utan jag redovisar den vaje månad.[br]Jag har då tömt ing. och utg. moms och konterad det mot antingen 2650 eller 1650, är det fel. Skulle jag har bokfört mot 2012 istället?
1324
2
Nej. Eftersom du har månadsvis redovisning så gör du helt rätt. [br][br]Och då skall ju skulden på dec och eventuellt nov månads moms ligga kvar på 2650/1650 tills det hela justeras vid betalningen i jan/feb. Och då blir ju saldot nollför dessa perioder. [br][br]Hans
394
1
Bokföringsnämnden har tagit upp behandlingen av skattekontot i ett uttalande 97:2[br][br]............."Enskilda näringsidkare[br]Skattekontot hos skattemyndigheten omfattar för en enskild näringsidkare både[br]privata och rörelserelaterade poster. I bokföringen skall endast tas med poster[br]som är relaterade till verksamheten (t.ex. arbetsgivaravgifter, innehållen[br]preliminärskatt för anställda, mervärdesskatt och fastighetsskatt för[br]näringsfastighet). I princip saknas därför förutsättningar för att uppnå[br]överensstämmelse mellan saldot på skattekontot hos skattemyndigheten och[br]bokföringen för näringsverksamheten.[br]Skatter och avgifter som hör till verksamheten och som redovisas på[br]skattedeklarationen, dvs. arbetsgivaravgifter, preliminärskatt för anställda och[br]mervärdesskatt, hanteras i den löpande bokföringen på samma sätt som hos[br]juridiska personer. När skattedeklarationen avlämnas omförs skatte- och[br]avgiftsbeloppen till eget kapital.[br]Enskilda näringsidkare kan som regel hantera skatter och avgifter på[br]motsvarande sätt i samband med bokslut. Det innebär att arbetsgivaravgifter,[br]innehållen preliminärskatt för anställda och mervärdesskatt (utom vid årsvis[br]redovisning), som ännu inte redovisats i en skattedeklaration, tas upp under[br]olika rubriker i balansräkningen.[br]Näringsidkaren debiteras normalt preliminär skatt (F-skatt) samt slutlig skatt.[br]Dessa debiteringar omfattar förutom näringsidkarens privata skatter, såsom[br]inkomstskatt och egenavgifter, även rörelserelaterade skatter, t.ex.[br]fastighetskatt för näringsfastighet och särskild löneskatt för anställdas[br]pensionskostnader. För den som redovisar mervärdesskatt årsvis i[br]självdeklarationen ingår dessutom mervärdesskatt. Hur stor del som utgör[br]privata skatter och avgifter och hur stor del som avser olika rörelseposter går[br]normalt inte att avgöra. Om sådan debiterad skatt betalas med medel från[br]verksamheten tas betalningen i den löpande bokföringen upp i sin helhet som ett[br]uttag från eget kapital. Vid bokslut förs alla fordringar och skulder för nu[br]nämnda rörelserelaterade skatter mot eget kapital. Detta medför att vissa[br]rörelserelaterade skatter inte alls redovisas i balansräkningen."
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.