Arbetsgång vid förenklat bokslut enskild firma, moms årsvis

3
Hej

Jag har sökt runt men jag tycker att folk skriver olika om hur man ska gå till väga.
Det är alltså en enskild firma med förenklat bokslut, momsen redovisas årsvis.

Låt oss börja vid 31/12 när bokslutet ska göras.
Jag inventerar då lagret och bokar överskottet till lagerkontot.
Ska jag sedan omföra momsen? Har jag förstått det rätt om jag gör en omföringen den 31/12 där jag nollar ingående och utgående moms och motkonterar det direkt mot eget kapital eller ska jag bokföra det mot momsredovisningskontot? På skatteverket står det nämligen att momsskulden ska föras över till eget kapital.

Ska jag sedan skriva ut en resultat och balansräkning? Detta gör jag väll då innan jag för över årets resultat till balansräkningen.
Med balans och resultaträkningen i handen fyller jag i det förenklade bokslutet.

När det är ifyllt för jag över årets resultat från resultaträkningen till balansräkningen. När detta är gjort tar jag alla egna uttag, egna insättningar och årets resultat och för över till 2010 eget kapital.
Sedan låser jag året och för över ingående balans till nästa år? Det förenklade bokslutet sparar jag och tar fram vid deklarationen.

När ska momsrapporten skrivas ut? Blir det direkt efter lagerinventeringen?
1324
4
Eftersom lagerjusteringen inte påverkar momsrapporten kan du ta den före eller efter , upp till dig. [br][br]Om du har kvartals eller månadsredovisning låter du momsskulden/krav ligga kvar på 2650/1650. Om du har årsvis redovisning kommer ju momspengarna att hanteras i deklarationen och är då privat så då lägger du den på eget uttag/egen insättning. [br][br]Hans
3
Tack, så då verkar arbetsgången vara ganska så rätt alltså?[br]Ska jag först föra över båda momskontona till momsredovisningskontot och sedan föra över momsskulden (vi säger att jag ska betala moms) till egna insättningar (för visst blir väll en skuld en egen insättning)?
13
[quote author=Sparven link=topic=6810.msg31982#msg31982 date=1268759730][br]Tack, så då verkar arbetsgången vara ganska så rätt alltså?[br]Ska jag först föra över båda momskontona till momsredovisningskontot och sedan föra över momsskulden (vi säger att jag ska betala moms) till egna insättningar (för visst blir väll en skuld en egen insättning)?[br][/quote][br][br]Den sista frågan här vore kul att få ett svar på.  Blir momsresultatet så att man ska betala in moms så bokförs det på 2018, blir det så att man ska få tillbaka så bokför man det på 2013, eller tar man bara skillnaden (positiv eller negativ) och bokför den på 2010?
1073
139
Det är en smaksak ifall man först bokför momssaldot mot 2013/2018 och sedan bokför 2013/2018 mot 2010, eller att man direkt bokför momssaldot mot 2010.[br][br]I slutändan blir det ju så att momsskulden/momsfordringen hamnar på 2010 vilket man än gör. Jag personligen tycker att det är snyggare att gå via 2013/2018.[br]
13
Jag tror också att det är snyggare. [br][br]Och teorin om att få tillbaka moms på 2013 och betala till skatteverket på 2018 stämde också?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.