Företagsform för teckar/konstnärs studio?

2
Hej!

Är det någon som har erfarenhet utav vilket sätt som är bäst för att driva en tecknar studio?
Vi för för närvarande två medlemmar. Jag började fundera på att skaffa enskild firma nu när vi började få lite mer jobb för att få F-skatt (kan nämnas att vi inte tjänar några stora summor än), men då skulle jag behöva ha min partner som anställd vilket blir både dyrt och komplicerat.
Tänkte sedan att man kanske bara skulle ha studion som ett kollektiv för illustratörerna och att vi båda var registrerade som enskilda näringsidkare, men problemet då är ju att vi ibland jobbar på projekten tillsammans och då måste kunden betala till två företag. Ekonomisk förening är vi ju för få för. Jag blir galen av att spekulera så jag frågar här hur andra driver studios?

Tacksam för svar  ;D
394
1
En ekonomisk förening (arbetskooperativ) verkar vara en smidig lösning. Ni fakturerar då föreningen för era tjänster och föreningen fakturerar kunderna.[br][br]Ett eventuellt överskott kan ni fördela efter antalet arbetade timmar, andel av omsättningen eller någon annan fördelningsgrund.[br][br]Medlemmarna i föreningen har var sin röst när det gäller styrelsen av föreningen.[br][br]Att få med en 3:e medlem kan väl inte vara så svårt om ni tänker er att utöka verksamheten.[br][br]Annars är ett handelsbolag med ett skriftligt avtal som reglerar förhållandet mellan delägarna ett alternativ.[br][br]Ni kan ju också ha 2 enskilda näringsverksamheter med varsin F-skatt och momsredovisning.
Ulf Bjarme
2
Men är det så folk brukar ha studios? Finn ju en hel del, men de kanske löser det på olika sätt. Tack iaf det var en bra förklaring  :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.