Start av bokföring

2
Hej på er.

Jag har läst en hel del böcker smat på nätet gällande bokföring och har förstått att det finns en hel del konton enligt BAS-kontoplanen. Tror jag har hyfsad koll på de olika kontona. Men det finns ju så otroligt många. Har inköpt en journalbok men det är tveksamt om kontona i denna kommer att räcka till. Har jag missat något? Naturligtvis kommer jag inte att använda alla konton som finns i BAS men boken räcker nog inte i alla fall. Vill inte skaffa ett bokföringsprogram ännu utan vänta till jag fått bättre grepp om detta. Måste jag ha flera böcker för att få kontona att räcka? Annars blir ju boken en meter djup  ;D

1324
4
Det finns ju flera olika bas kontoplaner. Vissa är förenklade och vissa mer komplicerade. Oftast brukar det ju finnas ex xxx0 resp konton xxx1-xxx9. [br][br]Om man känner att det räcker med ett konto för hela underserien så använder man bara xxx0 varianten. Ex behöver man dela upp kommunikationen i fast, mobil , telefoni internet osv. Så antingen använder man 6210 för rubbet eller så använder man dom olika 5-6 kontona som finns. Och den ende som bryr sig är du själv. Hur mycket kontroll vill du ha? [br][br]Hans[br]
2
Hej o tack för ditt svar.[br][br]Jag behöver väl inte så specificera kontona så mycket men det finns ju ändå en hel del konton som man bör ha med. Kanske bara att fortsätta på nästa sida?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.