MOMS vs Lokalöverlåtelse - Hur fungerar det?

1
Hej allihop!

Första inlägg på forumet och direkt "to the business"  :nicka

Funderar på följande:
Jag vill köpa en lokal för restaurangverksamhet. Säljaren har enskild firma, jag är också en sådan. Det står INGENTING om moms på kvittot/överlåtelseavtalet, endast totalbelopp (t.ex. 100 kr).
Har jag rätt att dra av momsen i bokföringen?

Tackar i förväg för alla svar!
2066
22
Nej.[br]Står det inget om moms på kvittot/fakturan får du heller inte dra av någon moms. Om det borde vara moms eller inte på detta kan jag inte svara på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
394
1
Det finns tillfällen när ingen moms ska tas som exempelvis vid överlåtelse av hela verksamheten.[br][br]från Skatteverkets momsbroschyr:[br][br]Överlåtelse av verksamhet[br]Du ska inte ta ut moms om du säljer en hel verksamhet[br](inkråm) eller en avgränsad del av en verksamhet[br]i de fall köparen ska driva verksamheten vidare och[br]skulle ha avdragsrätt för den ingående momsen. Detta[br]gäller även när verksamheten överlåts genom fusion[br]eller liknande förfarande. I detta sammanhang saknar[br]det betydelse om tillgångarna i sig är momspliktiga[br]eller inte.[br]Du får inte välja att ta ut moms om förutsättningarna[br]för momsfri överlåtelse är uppfyllda. Tillgångarna är[br]undantagna från moms även om du överlåter verksamheten[br]till någon som utan att bedriva verksamheten[br]överlåter den till någon som driver verksamheten[br]vidare. En förutsättning är att verksamheten bedrivs[br]utan avbrott.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.