Bokföra kontant uttagsavgift till vilket datum?

32
Om jag hämtar ut 100kr från mitt kreditkort den 1a Januari så bokför jag det enligt följande:

2013 - DEBET - 100kr
2410 - KREDIT - 100kr

När jag sedan får min faktura från kreditbolaget (säg den 30 Januari) så ser jag att dem har tagit en kontantuttagsavgift den 2a Januari på (t.ex.) 10kr.

6983 - DEBET - 10kr (Kontantuttagsavg. ej avdr gill)
2410 - KREDIT - 10kr

Min fråga är nu om jag ska spara denna post i en egen post med datum satt till 2a Januari eller om det går bra om jag sparar den i samma post där jag bokför fakturan? Om jag gör det får ju denna affärshändelse datumet 30e Januari fast det var den 2a Januari som jag blev skyldig dem pengarna enligt min samlingsfaktura.

Jag gör så att när jag använder kreditkortet använder jag konto 2410 som jag döpt till "Vilande kreditskulder" och sen när jag får fakturan flyttar jag över skulden där till konto 2411 som är "Kreditskulder". Kan jag i den posten även lägga in dem avgifter som finns på fakturan eller är det mer korrekt att skapa poster med eget datum för dem?
2066
2
Om du inte får något kvitto på avgiften när den uppkommer hade jag bokfört det tillsammans med fakturan.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.